ΕΛ.ΠΕ.: Δύναμη ισορροπίας στην αναταραχή των capital controls

Καλά προετοιμασμένη βρήκαν οι τραπεζικοί περιορισμοί την νέα Διοίκηση του Ομίλου ΕΛΠΕ, που ευθύς αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, σε συνεργασία με τα επιτελικά στελέχη της εταιρείας, εστίασε προληπτικά και με έμφαση στην αντιμετώπιση ενδεχόμενης τραπεζικής κρίσης, η οποία ως γνωστόν εκδηλώθηκε στα τέλη Ιουνίου.

Αυτή ακριβώς η προετοιμασία και η συνεχής προσπάθεια επέτρεψαν σε έναν οργανισμό εντάσεως κεφαλαίου όπως τα ΕΛΠΕ, να αντιμετωπίσουν, όχι χωρίς δυσκολία είναι αλήθεια αλλά εξίσου επιτυχημένα, τις συνέπειες μιας τραπεζικής αργίας και τους περιορισμούς στις κινήσεις κεφαλαίων.

Κύριος στόχος του Ομίλου ήταν η χωρίς προβλήματα λειτουργία σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς του με ορθολογική διαχείριση της τραπεζικής κρίσης μέσω εξασφάλισης ομαλών χρηματοροών ώστε να συνεχίζεται απρόσκοπτα η προμήθεια πρώτων υλών, κυρίως αργού πετρελαίου, και βεβαίως η πλήρης κάλυψη των αναγκών της εσωτερικής αγοράς καθώς και η τήρηση 3μηνων αποθεμάτων ασφαλείας και να είναι έτσι σύμφωνος με τις ευρωπαϊκές επιταγές.

Για την επίτευξη του στόχου του, ο Όμιλος συνεργάστηκε στενά και με τις κρατικές οικονομικές υπηρεσίες αλλά και με το τραπεζικό και πιστωτικό σύστημα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Παράλληλα, στο πλαίσιο μακροχρόνιων συνεργασιών και καλών σχέσεων με μεγάλους προμηθευτές αργού πετρελαίου, υπήρξε άμεση ανταπόκριση εκ μέρους τους και βεβαίως πλήρης κατανόηση των προβλημάτων όπως π.χ. περιορισμοί εμβασμάτων εξωτερικού κ.λ.π., λόγω της τραπεζικής δυσλειτουργίας.

Κοινωνικό πρόσωπο
Αναφορικά με την εσωτερική αγορά και με τους πελάτες των εμπορικών εταιρειών του Ομίλου ΕΚΟ και Ελληνικά Καύσιμα, οι περιορισμοί στις τραπεζικές συναλλαγές αντιμετωπίστηκαν με ενέργειες και χειρισμούς που αφενός μείωσαν σημαντικά τις όποιες δυσλειτουργίες και αφετέρου διασφάλισαν κατά το μέγιστο τα συμφέροντα της εταιρείας.

Επισημαίνεται επίσης ο κοινωνικός χαρακτήρας των ΕΛΠΕ μέσω σημαντικών, και όχι μόνο, πιστωτικών διευκολύνσεων σε δήμους και φορείς του Δημοσίου που είχαν αδυναμία καταβολής εμβάσματος π.χ. σε νοσοκομεία. Επιπλέον υπήρξαν διευκολύνσεις πελατών ακτοπλοΐας με γνώμονα την απρόσκοπτη λειτουργία των πλοίων που συνδέουν τη νησιωτική Ελλάδα με την υπόλοιπη χώρα.

Θα πρέπει να τονισθεί ότι σε όλους τους κλάδους της ναυτιλίας, της βιομηχανίας, του στρατού και της πολιτικής αεροπορίας αλλά και των χρηστών υγραερίου, τα μέτρα αντιμετώπισης προβλημάτων που ελήφθησαν λόγω των CAPITAL CONTROLS έγιναν αμοιβαία αποδεκτά, στο σύνολο του κλάδου, από όλους τους εμπλεκόμενους, με συνέπεια την ομαλή λειτουργία των αντίστοιχων αγορών.

Η τακτική
Πώς όμως κατάφερε ο όμιλος να διατηρήσει όχι μόνο την λειτουργία του απρόσκοπτη περιορίζοντας τις επιπτώσεις των τραπεζικών περιορισμών αλλά και να κινεί την ελληνική βιομηχανία;
Λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών ο Όμιλος αποφάσισε να σταματήσει την αποδοχή επιταγών και αυτό μετά την πρώτη εβδομάδα ως μέσο πληρωμής, αλλά διατήρησε την παρεχόμενη πίστωση μέσω άλλου τρόπου πληρωμής όπως τα εμβάσματα, η χρήση e-banking και η κατάθεση μετρητών. Παράλληλα προχώρησε και σε έγκριση υπερβάσεων πίστωσης είτε ημερών είτε ορίου μόνο όταν αυτές οι πιστώσεις οφείλονταν στο κλείσιμο των τραπεζών π.χ. για μεταχρονολογημένες επιταγές που δεν μπορούσαν να εισπραχτούν.

Ο Όμιλος ενεργοποίησε 19 σημεία συγκέντρωσης μετρητών της G4S ανά την Ελλάδα που δέχονταν μετρητά καθώς και τα ταμεία των 3 κεντρικών εγκαταστάσεων σε Αθήνα -Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης. Προβλήματα σημαντικά στο δίκτυο του Ομίλου και των συνεργαζομένων εταιρειών δεν εμφανίστηκαν, πλην των νησιωτικών περιοχών που η κάλυψη των σημείων συγκέντρωσης μετρητών της G4S ήταν περιορισμένη στην Μυτιλήνη και τη Ρόδο μόνο και αντιμετωπίσθηκαν με την αποδοχή χρημάτων από τα πλοία μεταφοράς, τα RORO.

Παρά το γεγονός πως ό,τι σχεδιάζεται στα χαρτιά δεν έχει και την ανάλογη επιτυχία στην πραγματικότητα η καταβολή των χρημάτων μέσω G4S βοήθησε αποτελεσματικά -παρά τις όποιες καθυστερήσεις στην ενημέρωση παρατηρήθηκαν- σχετικά πάντα με τον αρχικό σχεδιασμό του Ομίλου.

Η κατανάλωση
Ο φόβος των καταναλωτών τις πρώτες ημέρες έγινε ορατός όταν ο αριθμός των ημερήσιων αποδεσμεύσεων αυξήθηκε υπέρμετρα τις πρώτες ημέρες ακολουθώντας καθοδική πορεία μετά την πρώτη εβδομάδα. Ειδικότερα τις δυο πρώτες μέρες μετά την έναρξη των Capital Controls αλλά και το Σάββατο πριν την επιβολή τους διπλασιάστηκε ο αριθμός τους. Από την δεύτερη εβδομάδα οι αριθμοί επέστρεψαν σε φυσιολογικά πλαίσια αλλά ελλείψει επιταγών, άρα και αυτόματης εκκαθάρισης, αυξήθηκε ο αριθμός αλλά και η δυσκολία των αποδεσμεύσεων.

Ο υπερβάλλων φόρτος αντιμετωπίσθηκε με υπερωριακή απασχόληση του προσωπικού του Ομίλου όλη την περίοδο ακόμη και Σάββατο για να αντιμετωπίσουν την ακραία κατάσταση.
Εκείνες τις ημέρες δεν λειτούργησε κανένα κατάστημα τράπεζας Σάββατο, όπως π.χ. το υποκατάστημα της Αlpha τράπεζας στα αεροδρόμιου του Ψυχικού και του Κολωνακίου και της Eurobank στο Mall και στο Εμπορικό κέντρο Cosmos της Θεσσαλονίκης και υπήρξε η ανάγκη ανοίγματος των δικών μας ταμείων. Το προσωπικό του Ομίλου θυσίασε αρκετές ώρες ανάπαυσης για να κάνει το καθήκον του και να κρατήσει τον Όμιλο όρθιο και σε ανοδικούς ρυθμούς εργασίας.

Οι τράπεζες
Όλα αυτά την στιγμή που οι τράπεζες παρά τις οδηγίες και διευκρινίσεις με τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, είχαν επιβάλει ιδιαίτερα χαμηλά ημερήσια όρια μεταφορών 15 χιλιάδες ευρώ την τρίτη εβδομάδα σε λογαριασμούς άλλης τράπεζας εντός της χώρας, με αποτέλεσμα την δυσκολία αποπληρωμής των οφειλών πελατών που ανέρχονταν σε υψηλοτέρα επίπεδα. Ακόμα χειρότερα παρατηρήθηκε διαφορετική πρακτική ανά κατάστημα σε όλη την Ελλάδα και μερικές φορές ανά πελάτη αφού ο διευθυντής της εκάστοτε τράπεζας είχε ένα εύρος αυτονομίας στις αποφάσεις του λόγω της πρωτόγνωρης κατάστασης.

Από τον Όμιλο ΕΛΠΕ η κατάσταση αυτή αντιμετωπίσθηκε κατά περίπτωση και ανάλογα με τον πιστωτικό κίνδυνο του κάθε πελάτη, προσπαθώντας να χρησιμοποιηθούν και οποιαδήποτε άλλα μέσα πληρωμής προσφέρονταν, όπως π.χ. παραλαβή μετρητών στην εγκατάσταση ‘η στα σημεία συγκέντρωσης μετρητών της G4S. Με απόφαση της νέας διοίκησης των ΕΛΠΕ έγινε αποδεκτή η αποστολή αντιγράφου κατάθεσης από τον πελάτη και επιβεβαιωνόταν έτσι το ποσό την επόμενη μέρα.

Προβλήματα παρατηρήθηκαν τις πρώτες ημέρες με τις τράπεζες που δεν είχαν κωδικούς του Ομίλου για να διευκολύνονται οι ηλεκτρονικές πληρωμές, δυσκολεύοντας έτσι την συλλογή διαθέσιμων για τον Όμιλο. To πρόβλημα ξεπεράσθηκε ολοκληρωτικά την τρίτη και τελευταία εβδομάδα των capital controls.
Προς διευκόλυνση των πρατηρίων πιστωνόταν καθημερινά, αντί για κάθε 10μερο όπως γινόταν νωρίτερα ο λογαριασμός τους με τα ποσά των εταιρικών καρτών, δίνοντας κίνητρο στα πρατήρια να διατηρήσουν αυτήν την μέθοδο συναλλαγών.

Ο Όμιλος κοινοποίησε λίστες πρατηρίων του ιδιολειτουργούμενου δικτύου σε οποιονδήποτε πελάτη ή οργανισμό το ζήτησε προς διευκόλυνσή τους λόγω αποδοχής όλων των πιστωτικών καρτών
Ειδικά στην ακτοπλοΐα λόγω της έκτακτης κατάστασης και για να μην πληγεί ανεπανόρθωτα ο τουρισμός αλλά και η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, συνεχίστηκε η παροχή πίστωσης σε όλους τους πελάτες ακτοπλοΐας αποδεχόμενοι και τις επιταγές τους.

Παρόμοια με τους πελάτες της ακτοπλοΐας συνεχίστηκε η παροχή πίστωσης σε όλους τους πελάτες του Δημοσίου, αποδεχόμενοι επιταγές τους μιας και οι περισσότεροι δήμοι πληρώνουν με επιταγή ημέρας την ημέρα που ωριμάζουν τα τιμολόγια ή έχουν προγραμματίσει να προβούν σε πληρωμή
Μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα τα ΕΛΠΕ δεν ξέχασαν το κοινωνικό τους πρόσωπο και αποφάσισαν να δείξουν ανοχή στα ληξιπρόθεσμα χρέη των Νοσοκομείων και των άλλων δημοσίων οργανισμών, όπως π.χ. των γηροκομείων.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα