Τι να πρωτοθυμηθούμε;

Με αγανάκτηση μαθαίνουμε και διαβάζουμε τις εξελίξεις για το κλείσιμο της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ). Γιατί όλοι κάνουν σαν να έχουν ξεχάσει τους υπεύθυνους για την κατάσταση που έχει περιέλθει η εταιρεία. Να θυμίσουμε εμείς λοιπόν ότι είναι ο γνωστός Όμιλος Μυτιληναίου που, αφού την «άρμεξε» για μια δεκαετία -κατά την οποία εξελίχθηκαν όλα τα μεγάλα σκάνδαλα στην Ελλάδα που μας οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση- την παράτησε αδύναμη και εξουθενωμένη να παλεύει με τα χρέη και τις ανειλημμένες υποχρεώσεις της.

Τι να πρωτοθυμηθούμε; Το ότι ανέλαβε το management της ΕΛΒΟ τον Αύγουστο 2000, με την εξαγορά του 43% της εταιρείας από το Ελληνικό Δημόσιο, και την ίδια περίοδο εκδίδεται από τον Άκη Τσοχατζόπουλο στο ΥΕΘΑ η φωτογραφική διάταξη ότι οποιαδήποτε προμήθεια του ΥΕΘΑ σε τροχαίο υλικό είναι υποχρεωτικό να γίνεται μέσω της ΕΛΒΟ χωρίς διαγωνισμό, διαδικασία η οποία εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους υπερκοστολόγησης, αφού δεν γίνεται διαγωνισμός για κάποια προμήθεια, αλλά απλώς ζητούνται έγγραφες προσφορές (με ό,τι αυτό συνεπάγεται), αποφεύγοντας τους ελέγχους;

Το ότι για να εξασφαλιστεί η απόλυτη κυριαρχία τους στην ΕΛΒΟ, χωρίς την παρουσία των «ενοχλητικών» κληρονόμων Λαϊνόπουλου, μπήκε σε εφαρμογή το σχέδιο «αύξησης μετοχικού κεφαλαίου», το οποίο ανακλήθηκε στη συνέχεια αλλά είχαν ήδη συντελεστεί οι συναλλαγές και είχαν εξελιχθεί όλες οι γνωστές συμβάσεις παρά τις αρνητικές εισηγήσεις από το ΓΕΣ; Ή μήπως τα εκατομμύρια που χάθηκαν είτε διοχετεύοντας τα έργα στη ΜΕΤΚΑ, μέσω κυπριακών εταιρειών FELMONT, SL, κ.λπ.;

Απλά παραθέτουμε μερικά παραδείγματα συμβάσεων για να δείτε ότι, παρά τα ιλιγγιώδη ποσά που πέρασαν από την ΕΛΒΟ, τελικά ο Όμιλος Μυτιληναίου με την αποχώρησή του το 2010 άφησε μόνο καμένη γη:

• 101 εκατ. ευρώ: 645 οχήματα πολλαπλής χρήσης UNIMOG-Mercedes

• 30 εκατ. ευρώ: 224 τζιπ Mercedes & HI UNIMOG-Mercedes

• 150 εκατ. ευρώ: 2.480 τζιπ Mercedes

• 13,3 εκατ. ευρώ: 24 Πυροσβεστικά οχήματα αεροδρομίων της ΠΑ, τύπου Mercedes

• 17,6 εκατ. ευρώ: 113 Πυροσβεστικά οχήματα MAN

• 87 εκατ. ευρώ: 90+50 τρόλεϊ MAN

• 9,6 εκατ. ευρώ: 54 αστικά λεωφορεία MAN

• 10 εκατ. ευρώ: 56 αστικά λεωφορεία MAN

• 22,2 εκατ. ευρώ: 48 Οχήματα φορείς μεταφοράς εκτοξευτήρων Patriot

• 50 εκατ. ευρώ: 16 Αρματοφορείς Steyr

• 3 εκατ. ευρώ: Ανταλλακτικά Steyr

• 10 εκατ. ευρώ: Ανταλλακτικά τροχαίου υλικού στο ΥΕΘΑ (2005-2009)

• 30 εκατ. ευρώ: Συναρμολόγηση 170 αρμάτων Leopard

Το χειρότερο όμως –ακόμη κι από τις παραπάνω συμβάσεις συνολικού ύψους άνω του μισού δισ. ευρώ οι οποίες διοχετεύτηκαν προς την ΕΛΒΟ του ομίλου Μυτιληναίου– είναι το γεγονός ότι η ΕΛΒΟ δεν μπόρεσε να αξιοποιήσει στη συνέχεια την εμπειρία ή την τεχνογνωσία που δήθεν θα λάμβανε από τους ξένους οίκους, για τον πολύ απλό λόγο ότι, αντί να εκτελέσει η ίδια τις εργασίες, τις ανέθετε με υποκατασκευαστικές συμβάσεις κατά κύριο λόγο σε άλλες εταιρείες του Ομίλου Μυτιληναίου. Χρησιμοποιήθηκε, δηλαδή, η εταιρεία ως εφαλτήριο προκειμένου να εξυπηρετηθούν συμφέροντα, απαξιώθηκε η μελλοντική της αξία και στη συνέχεια αφέθηκε στο έλεος του Θεού.

Αλήθεια, θα μάθουμε ποτέ τι έγινε με τις εισαγγελικές έρευνες που είχαν ξεκινήσει σχετικά με όλα αυτά και πού πήγαν τα χρήματα του ελληνικού λαού, ώστε να αποδοθούν ευθύνες και να διαπιστωθεί διά της δικαστικής οδού ποιοι ευθύνονται;

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα