Φθηνότερο μεν «τσουχτερό» δε το πετρέλαιο θέρμανσης

Όλα θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις στο μέτωπο της Μέσης Ανατολής

Δέκα ημέρες μάς χωρίζουν από την 15η Οκτωβρίου που είναι η ημέρα διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης και η μεγάλη αγωνία των καταναλωτών είναι το πού θα «κάτσει» η τιμή του λίτρου.

Όλες οι εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς συγκλίνουν στο αισιόδοξο σενάριο ότι το κόστος ανά μονάδα μέτρησης θα κυμανθεί μεταξύ του €1,10 – €1,20, όταν πέρσι η εκκίνηση έγινε από τον υψηλό «βατήρα» του €1,40/λίτρο. Σημειώνεται πως αυτό το εύρος τιμών θα το δουν μόνο οι καταναλωτές της Αττικής καθώς στους κατοίκους των ορεινών και των νησιωτικών περιοχών της Ελλάδας το θερμογόνο καύσιμο θα είναι πιο… τσουχτερό για τις τσέπες τους εξαιτίας της επιβάρυνσης του μεταφορικού κόστους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα μέσο ελληνικό νοικοκυριό προμηθευόμενο έναν τόνο πετρελαίου θέρμανσης θα πληρώσει με τους φετινούς εκτιμώμενους τιμοκαταλόγους περί τα €300-€350 λιγότερα από όσα πλήρωσε για την ίδια ποσότητα το φθινόπωρο του 2023.

Έστω κι έτσι, πάντως, η αποκλιμάκωση της τιμής δεν καθιστά την Ελλάδα φθηνή χώρα για να προμηθευτεί ένας καταναλωτής πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς με βάση τις ευρωπαϊκές τιμές που διαμορφώθηκαν στις 23 Σεπτεμβρίου οι τιμές ανά λίτρο καυσίμου είναι στο €0,87/lt στη Ρουμανία, στο €0,88/lt στην Ισπανία, στο €0,93/lt στο Βέλγιο, στο €0,94/lt στη Γερμανία και στο €1,04/lt στην Κύπρο. Τουτέστιν, με την χώρα μας να «παίζει» μεταξύ 1,10-1,15 ευρώ ακριβότερη θα είναι η αγορά της Σουηδίας (€1,17/lt) της Ιταλίας (€1,37/lt) και της Δανίας (€1,68/lt).

Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως όλες οι εκτιμήσεις για την τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης τελούν υπό την αίρεση των γεωπολιτικών εξελίξεων στο Μεσανατολικό ζήτημα, δεδομένου ότι έπειτα από την χερσαία επίθεση των Ισραηλινών στον Λίβανο υπάρχουν ενδείξεις για επικείμενη επίθεση του Ιράν κατά του Ισραήλ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την ενεργειακή ασφάλεια.

Σε κάθε περίπτωση στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς συμπεριλαμβάνεται και φέτος η χορήγηση επιδόματος θέρμανσης σε συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες που θα καθοριστεί και με βάση τις ανά περιοχή κλιματικές συνθήκες μέσω του συστήματος βαθμοημερών, με τον κλάδο ωστόσο των βενζινοπωλών να προκρίνει ως πιο αποδοτική λύση τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Σύμφωνα με το σκεπτικό της πρότασης όπως αυτή διατυπώνεται πάγια από την πρόεδρο της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Αττικής (και υποψήφια με την ΝΔ στις εθνικές και τις ευρωπαϊκές εκλογές), Μαρία Ζάγκα, είναι πως αν μειωθεί ο φόρος, τότε η τιμή θα υποχωρήσει κατά 20-25 λεπτά και θα πάει στο €0,90/λίτρο, θα προμηθευτεί πετρέλαιο περισσότερο κόσμος, ο κλάδος θα αυξήσει τους κύκλους εργασιών του και «ο μόνος χαμένος θα είναι το παρεμπόριο».

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα