«Εχθρός» η δυσαρέσκεια και ο καναπές

Ενεργοποίηση του «Μένουμε Ευρώπη» επιχειρεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προκειμένου να συσπειρώσει το εκλογικό σώμα της Νέας Δημοκρατίας

Όλες οι δημοσκοπήσεις των τελευταίων μηνών καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα: Ότι η Νέα Δημοκρατία θα κόψει το νήμα της; εκλογικής αναμέτρησης της 9ης Ιουνίου. Όμως θα έχει απώλειες και βέβαια το 41% του περσινού Ιουνίου μοιάζει με άπιαστο όνειρο.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Στο Μαξίμου αποφεύγουν να σιχτιρίσουν τις δημοσκοπήσεις, όπως έκαναν στο παρελθόν στον ΣΥΡΙΖΑ, όμως την ίδια ώρα παρά το γεγονός ότι έχουν μείνει δύο μήνες αποφεύγουν με εύσχημο τρόπο να τοποθετούν τον πήχη. Τουναντίον αφήνουν να εννοηθεί, ότι εάν η Νέα Δημοκρατία πιάσει ένα ποσοστό πέριξ του 33%, δηλαδή αυτό που είχε στις ευρωεκλογές του Μαΐου του 2019, τότε θα ανοίξουν σαμπάνιες-που λέει ο λόγος- στο πρωθυπουργικό μέγαρο. Σίγουρα πάντως θα υπάρχουν πλατιά χαμόγελα στο Μαξίμου και η επικοινωνιακή διαχείριση του αποτελέσματος θα είναι σαφώς πιο εύκολο.

Επαναλαμβάνουμε ότι οι ευρωεκλογές θα έχουν πολιτικό αποτύπωμα, αλλά δεν γεννούν καταιγιστικές πολιτικές εξελίξεις. Μιλάμε βέβαια με βάση τις δημοσκοπήσεις. Εκτός βέβαια εάν γίνει η έκπληξη του αιώνα και η κυβέρνηση ηττηθεί. Πράγμα που προς ώρας το εκστόμισε μόνο ο Στέφανος Κασσελάκης στην περιβόητη συνέντευξη που παραχώρησε στο Νίκο Ευαγγελάτο, όπου μόστραρε και το νέο του «φτωχικό» του στο Κολωνάκι, αξίας 1,8 εκατομμυρίων ευρώ. Ακόμη κι αυτός (ο Κασσελάκης) εν συνεχεία το μάζεψε, όταν κατάλαβε πως η συγκεκριμένη δήλωση θυμίζει περισσότερο τα ανέκδοτα του Μάρκου Σεφερλή. Απλά στο Μαξίμου γνωρίζουν ότι εάν το ποσοστό της Νέας Δημοκρατίας είναι κάτω του 30%, τότε θα σημαίνει ότι η δυσαρέσκεια για κυβερνητικές αποφάσεις ίσως να μην είναι εντελώς περαστική και θα χρειαστούν και διορθωτικές κινήσεις στο κυβερνητικό σχήμα, αλλά και αλλαγή ρότας στην πολιτική.

Βέβαια αυτά τα σενάρια εξετάζονται, όμως την ίδια ώρα, τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και οι συνεργάτες του έχουν αυξήσει ρυθμούς, προκειμένου η Νέα Δημοκρατία να περάσει αλώβητη από την εκλογική αναμέτρηση του Ιουνίου. Και ο βασικός στόχος της Νέας Δημοκρατίας στον προεκλογικό αγώνα δεν είναι άλλος από το να καταφέρει να σηκώσει από τον καναπέ τους δυσαρεστημένους ψηφοφόρους της. Όπως αναφέρουν όλες οι δημοσκοπήσεις και συμφωνούν οι περισσότεροι αναλυτές η πλειοψηφία της λεγόμενης «γκρίζας» ζώνης του εκλογικού σώματος προσδιορίζεται ως ψηφοφόροι της Νέας Δημοκρατίας τον Ιούνιο του 2023.

Οι δικοί τους άνθρωποι

Δηλαδή είναι άνθρωποι που επέλεξαν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία, ως την κατάλληλη λύση έναντι των υπολοίπων πολιτικών αρχηγών. Και δεν μιλάμε μόνο για παραδοσιακούς δεξιούς ψηφοφόρους, αλλά άλλους που στο παρελθόν είχαν ψηφίσει άλλα κόμματα. Και από τις δύο κατηγορίες ψηφοφόρων υπάρχουν διαρροές για διαφορετικό λόγο. Οι δεξιοί νιώθουν πως το κόμμα τους έχει πραγματοποιήσει όχι απλά μία διεύρυνση, που είναι θεμιτή για ένα κόμμα εξουσίας, αλλά αλλοιώνεται η εικόνα του. Ειδικά το νομοσχέδιο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών είναι κάτι που δεν χωνεύεται. Αλλά και οι κεντρώοι ψηφοφόροι είναι κι αυτοί δυσαρεστημένοι με την κυβέρνηση. Και για την ακρίβεια, που δεν έχει καταφέρει να την τιθασεύσει, αλλά και για άλλες αστοχίες σε θέματα της επικαιρότητας.

Οπότε ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιθυμεί πρωτίστως μέσω της προεκλογικής περιόδου να αλλάξει την άποψη στους δυσαρεστημένους. Για να μην κατευθυνθούν σε άλλα κόμματα, αλλά και να σηκωθούν από τον καναπέ. Και αυτό είναι κάτι που το πλήρωσε η Νέα Δημοκρατία την 2η Κυριακή των Περιφερειακών και Δημοτικών εκλογών του περασμένου Οκτωβρίου. Ενώ την πρώτη Κυριακή είχε μία σαρωτική υπεροχή, στις επαναληπτικές τα αποτελέσματα ήταν διαφορετικά, καθώς οι ψηφοφόροι της βαρέθηκαν να πάνε να ψηφίσουν και προτίμησαν τον καναπέ. Κάπως έτσι ηττήθηκε ο Κώστας Μπακογιάννης στην Αθήνα από τον Χάρη Δούκα, κάτι ανάλογο έγινε και στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Ένα από τα όπλα του Κυριάκου Μητσοτάκη στο δρόμο προς την ευρωκάλπη είναι να υπενθυμίσει και να συνασπίσει το κίνημα του 2015 το «Μένουμε Ευρώπη». Αυτό το 39% του δημοψηφίσματος, που έμεινε συμπαγές και πάνω του πάτησε η Νέα Δημοκρατία υπό την ηγεσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, προκειμένου να επιτύχει τις αλλεπάλληλες εκλογικές νίκες από τον Μάιο του 2019 μέχρι και σήμερα. Και τώρα στην ρητορική του Κυριάκου Μητσοτάκη επανέρχεται αυτή το σύνθημα «Μένουμε Ευρώπη». Η αρχή έγινε στο 15ο Συνέδριο της Ν.Δ. και από εκείνη τη στιγμή βρίσκεται σε κάθε προεκλογική ομιλία, ή συνέντευξη του πρωθυπουργού. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκει να συσπειρώσει εκ νέου ένα κρίσιμο εκλογικό κοινό που τον στήριξε από τη στιγμή της ανάδειξής του στην προεδρία της Ν.Δ.

Η επιστροφή στην κανονικότητα των τελευταίων ετών, η έλλειψη κινδύνου για την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας και η απουσία ουσιαστικού αντιπάλου για την κυβερνητική παράταξη ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης του ΣΥΡΙΖΑ έχουν αποδυναμώσει τον συνεκτικό ιστό που συνέδεε αυτά τα κοινωνικά στρώματα. Σε συνδυασμό με τη χαλαρότητα των ευρωεκλογών και την αυξημένη αποχή, που αποτελούν παραδοσιακά χαρακτηριστικά τους, καθιστούν επιτακτικό για τη Ν.Δ. ένα ουσιαστικό διακύβευμα που θα συσπειρώσει αυτές τις δυνάμεις. Ο κ. Μητσοτάκης αποφάσισε να βάλει απέναντί του πρωτίστως τον Στέφανο Κασσελάκη και δευτερευόντως τον Κυριάκο Βελόπουλο. Και το δίλημμα είναι: «Σταθερότητα με ισχυρή εκπροσώπηση στην Ε.Ε. ή λαϊκισμός και κίνδυνος για πισωγυρίσματα;» Για να γίνει πιο «ζωντανό» το δίλημμα, επιστράτευσε μια εικόνα από το βράδυ της 20ής Σεπτεμβρίου του 2015. Τότε, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων ο Αλέξης Τσίπρας ήταν στην εξέδρα που είχε στήσει ο ΣΥΡΙΖΑ στην πλατεία Κλαυθμώνος και πανηγύριζε τη νίκη στις εκλογές. Εκεί έφτασε ο Πάνος Καμμένος, ο οποίος ανέβηκε επάνω και με μία αγκαλιά επισφράγισαν τη συνεργασία τους για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, που αποτέλεσαν τη βάση για τον σχηματισμό του αντι-ΣΥΡΙΖΑ μετώπου.

Ο πρωθυπουργός, για να βάλει τα θεμέλια ενός νέου μετώπου, αυτού κατά «του μηδενισμού, της ασυναρτησίας και του λαϊκισμού», μίλησε στον ΑΝΤ1 για ένα remake. «Βλέπω τον κ. Κασσελάκη και τον κ. Βελόπουλο και μου θυμίζουν πολύ τον κ. Τσίπρα και τον κ. Καμμένο. Πολύ».

Η θετική ατζέντα

Στον πυρήνα της στρατηγικής που θα ακολουθήσει η ΝΔ κατά την προεκλογική περίοδο περιλαμβάνεται και η θετική ατζέντα. Αυτό είχε πράξει και στις εθνικές εκλογές της περασμένης χρονιάς, ύστερα από εισήγηση του Σταν Γκρίνμπεργκ, η οποία δικαιώθηκε και στην κάλπη. Μέσα στους επόμενους δύο μήνες έχει σχεδιαστεί η παρουσίαση νομοθετημάτων που έχουν θετικό κοινωνικό αποτύπωμα και αποτελούν κεντρικές κυβερνητικές πολιτικές.

Χαρακτηριστικό είναι αυτό για το δημογραφικό, ένα επί της ουσίας εθνικό θέμα το οποίο αφορά το μέλλον της Ελλάδας και τα μέτρα που περιλαμβάνει απλώνονται από τα μέτρα και τη βοήθεια της πολιτείας για τη δημιουργία οικογένειας μέχρι τη στήριξη των πολυτέκνων.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα