ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΣΜΥΡΝΗΣ: Ένα… καράβι δρόμος, σε γραμμή με πολλά «ναυάγια»

Για τους ανθρώπους της Levante Ferries η ακτοπλοϊκή γραμμή Θεσσαλονίκη-Σμύρνη μπορεί να είναι βιώσιμη παρά τις δυσκολίες της

Εκατό χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την καταστροφή του 1922 και τον ξεριζωμό του Ελληνισμού από τα παράλια της Μικράς Ασίας και στο άκουσμα του ονόματος της Σμύρνης το μυαλό πάει σε όλον αυτόν τον κόσμο που στοιβάχτηκε στην προκυμαία της πόλης περιμένοντας τις βάρκες που θα τους μετέφεραν στα πλοία με προορισμό την Ελλάδα.  

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Εδώ και μερικές ημέρες η αναχώρηση από τη Σμύρνη για την Ελλάδα δια της θαλάσσιας οδού δεν είναι μια διαδρομή πόνου και δακρύων, αλλά διεκδικεί να μετατραπεί σε αναπτυξιακό μονοπάτι για τις οικονομίες και των δύο πλευρών του Αιγαίου. Καταλύτης αυτής της προοπτικής η ακτοπλοϊκή εμπορική σύνδεση της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη (και το αντίστροφο) που εγκαινιάστηκε πριν από μερικά 24ωρα και θα εξυπηρετείται από την ναυτιλιακή εταιρεία  Levante Ferries με το πλοίο «Smyrna di Levante».

Με τον απόλου του πλοίου από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, την περασμένη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου έγινε η πρόβα τζενεράλε του δρομολογίου προκειμένου να τσεκαριστεί στην πράξη ότι όλα τα διαδικαστικά του ταξιδιού (βλ. έλεγχος διαβατηρίων, τελωνιακοί έλεγχοι κλπ) δουλεύουν ρολόι, ενώ την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου έγινε το πρώτο κανονικό εμπορικό δρομολόγιο.

Το 160 μέτρων μήκους και μέγιστης ταχύτητας 20 κόμβων «Smyrna di Levante» είναι τύπου RoPax (σ.σ. μεταφέρει επιβάτες, οχήματα και φορτία) με τη δυνατότητα μεταφοράς 948 επιβατών καθώς και οχημάτων –55 στον αριθμό αν πρόκειται για φορτηγά οχήματα ή 315 αν πρόκειται για Ι.Χ. αυτοκίνητα– σε κάθε ένα από τα έξι δρομολόγια που θα πραγματοποιεί κάθε εβδομάδα. Συγκεκριμένα, κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή το πλοίο θα αναχωρεί από τη Θεσσαλονίκη για τη Σμύρνη, ενώ κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Κυριακή θα αναχωρεί από τη Σμύρνη για τη Θεσσαλονίκη. Και στις δύο περιπτώσεις το ταξίδι θα ξεκινάει στις 7 το απόγευμα και θα φτάνει στο λιμάνι προορισμού στις επτά το πρωί της επόμενης ημέρας.

Όπως λένε οι άνθρωποι της Levante Ferries μέχρι να ακουστεί το «βίρα τις άγκυρες» είχε προηγηθεί πολύ δουλειά και σημαντικά κεφάλαια, καθώς πρόκειται για μια 100% ιδιωτική επενδυτική πρωτοβουλία. Είναι χαρακτηριστικό  ότι μόνο για την εκτεταμένη μετασκευή του «Smyrna di Levante» (σ.σ. είναι το πέμπτο πλοίο της εταιρείας) χρειάστηκαν 1.000.000 εργατοώρες.

Οι δυσκολίες…

Στις δυσκολίες του επενδυτικού εγχειρήματος θα πρέπει, συνάμα, να προσμετρηθεί ότι δεν μιλάμε για μία επιχειρηματική κίνηση εντός του γεωγραφικού χώρου της Ευρωζώνης με τις διευκολύνσεις που αυτό συνεπάγεται για τους Ευρωπαίους συμβαλλόμενους. Όπερ μεθερμηνευόμενο, το να «στηθεί» μία θαλάσσια εμπορική οδός με χώρα προορισμού την Τουρκία που δεν ανήκει στις χώρες που περιλαμβάνει η Συνθήκη Σένγκεν (σ.σ. διέλευση χωρίς ελέγχους στα κοινά σύνορα και ελεύθερη κυκλοφορία) είναι ένας έξτρα ύφαλος επενδυτικής δυσκολίας.

Είναι, τέλος, αυτονόητο πως όταν μιλάμε για ελληνο-τουρκικές μπίζνες σε μία περίοδο εξαιρετικά μεγάλης έντασης με συνοδεία απειλών από τους γείτονες εναντίον μας ακόμη και για πόλεμο, ο επιχειρηματικός πήχης που καλείται να υπερπηδήσει η Levante Ferries είναι πολύ ψηλός.

Δεν είναι τυχαίο ότι ακριβώς αυτής της ιδιαίτερης ψυχροπολεμικής συνθήκης που υφίσταται μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας παρόμοια στοιχήματα που αφορούσαν την ακτοπλοϊκή διασύνδεση της Σμύρνης με λιμάνια της ηπειρωτικής Ελλάδας χάθηκαν στο παρελθόν. Πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό του καλοκαιριού του 2019 όπου το αντίστοιχο εγχείρημα της Aegean Seaways που εκτέλεσε το ταξίδι από το Λαύριο στο Τσεσμέ, το λιμάνι έξω από τη Σμύρνη, δεν μακροημέρευσε. Παρόμοια η κατάληξη και αρκετά χρόνια νωρίτερα, το 2006 και το 2014, όταν η κυοφορούμενη τότε ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σμύρνης με το λιμάνι του Βόλου ναυάγησε και αυτή πριν καν τα σχέδια γίνουν πράξη.

…και το ερωτηματικό

Παραμένει, επομένως, ένα ερωτηματικό γιατί η ακτοπλοϊκή εταιρεία που ίδρυσε το 2014 ο Γιώργος Θεοδόσης και που μέχρι σήμερα εξυπηρετεί με τέσσερα πλοία («Fior di Levante», «Mare di Levante», «Andreas Kalvos» και «Kefalonia») τη θαλάσσια ζώνη Πάτρας-Κυλλήνης-Ζακύνθου-Κεφαλονιάς-Ιθάκης, άνοιξε πανιά για όχι αχαρτογράφητα αλλά σίγουρα «δύσκολα» νερά.

Η απάντηση είναι πως για τους ανθρώπους της Levante Ferries η ακτοπλοϊκή γραμμή Θεσσαλονίκη-Σμύρνη μπορεί να είναι βιώσιμη παρά τις δυσκολίες της.

Κι αυτό διότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ειδικών στις ακτοπλοϊκές οδεύσεις η επιλογή από τους επαγγελματίες των διεθνών μεταφορών της γραμμής Θεσσαλονίκη-Σμύρνη τους φέρνει από τη Ασία στην Ευρώπη με κέρδος χρόνου που μπορεί να αγγίζει ακόμη και τις 48 ώρες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο εξόδων (λιγότερα καύσιμα, μεροκάματα κλπ).

Υπό αυτό το πρίσμα και με δεδομένο ότι στη Levante Ferries έχουν να το λένε ότι η γρήγορη αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας βασίστηκε μεταξύ άλλων στην εξυπηρέτηση, στην προσέγγισή της στα ακτοπλοϊκά ζητήματα αλλά και στην κατανόηση των αναγκών των τοπικών κοινωνιών που δραστηριοποιούνται, παραμένουν αισιόδοξοι ότι οι μελέτες τους δεν θα πέσουν έξω κι ότι εν τέλει η γραμμή να γίνει αποδεκτή και από την αγορά, σηματοδοτώντας την επέκταση της  Levante Ferries και πέρα από Ιόνιο.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα