«Τα 100 βιβλία με τη μέγιστη επιρροή στην πορεία της ανθρωπότητας»
Του Martin Seymour-Smith (εκδόσεις Φυτράκη)
Η αλήθεια είναι ότι οι εκδόσεις Φυτράκη δεν υφίστανται πλέον όπως τις γνωρίσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, τα βιβλία που εκδόθηκαν από αυτόν τον σημαντικό οίκο εξακολουθούν να βρίσκονται σε περίοπτη θέση στις βιβλιοθήκες μας.
Ένα από αυτά έχει έναν πολύ ενδιαφέροντα τίτλο: «Τα 100 βιβλία με τη μέγιστη επιρροή στην πορεία της ανθρωπότητας», του Martin Seymour-Smith, και ακόμη πιο ενδιαφέρον περιεχόμενο. Η περίοδος στην οποία αναφέρεται ο συγγραφέας ξεκινά από την αρχαιότητα μέχρι το 1998 (χρονολογία του θανάτου του). Η ευχάριστη έκπληξη για τους Έλληνες αναγνώστες είναι ότι σε αυτόν τον μεγάλο κατάλογο συμπεριλαμβάνονται πολλά έργα των αρχαίων προγόνων μας.
«Τα εκατό βιβλία που αναλύονται εδώ έχουν αλλάξει ριζικά την πορεία του πολιτισμού, είτε εμπνέοντας εκατομμύρια πιστούς (Βίβλος, Κοράνι), είτε φτάνοντας στο απόγειο της καλλιτεχνικής έκφρασης (Ιλιάδα, Οδύσσεια, Σαίξπηρ), είτε ανοίγοντας το δρόμο για επιστημονικές ανακαλύψεις τεράστιας σημασίας (Η Καταγωγή των Ειδών του Δαρβίνου, Η Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν), είτε επαναπροσδιορίζοντας τις απόψεις για την ανθρώπινη φύση (Ψυχολογικοί Τύποι του Γιουνγκ και Η Ερμηνεία των Ονείρων του Φρόιντ), ή μεταβάλλοντας για πάντα το παγκόσμιο πολιτικό τοπίο (η Πολιτεία του Πλάτωνα, Τα δικαιώματα του Ανθρώπου του Πέιν).
»Κάθε βιβλίο (που καταχωρίζεται σε χρονολογική σειρά) συνοδεύεται από μια ιστορική επισκόπηση και από πληροφορίες για το συγγραφέα και το έργο του. Αναλύεται η επιρροή του βιβλίου στη σύγχρονη ζωή καθώς και οι λόγοι για τους οποίους συμπεριλήφθηκε στον τόμο αυτό.
»Αυτά τα βιβλία διαμόρφωσαν την πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή – προς το καλύτερο ή το χειρότερο. Όλα μαρτυρούν τη γνήσια δύναμη της γραπτής έκφρασης.
»Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει μία αναφορά στα 100 απαγορευμένα βιβλία, τα οποία έχουν αναγνωριστεί ως αριστουργήματα της λογοτεχνίας, της επιστήμης και της φιλοσοφίας», διαβάζουμε στην παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).
Ας τα δούμε λοιπόν ένα προς ένα:
- Ι ΤΣΙΝΓΚ, περίπου 1500π.Χ.
- Παλαιά Διαθήκη, περίπου 1500 π.Χ.
- Όμηρος, Ιλιάδα & Οδύσσεια, περίπου 8ος αιώνας π.Χ.
- ΟΥΠΑΝΙΣΑΔΕΣ, περίπου 700-400 π.Χ.
- Λάο Τσε, Ο δρόμος και η Δύναμή του, 3ος αιώνας π.Χ.
- Αβέστα περίπου 500 π.Χ.
- Κομφούκιος, Ανάλεκτα, περίπου 5ος-4ος αιώνας π.Χ.
- Θουκιδίδης, Ιστορία του Πελοποννησιακού πολέμου, περίπου 5ος αιώνας π.Χ.
- Ιπποκράτης, Έργα, περίπου 400 π.Χ.
- Αριστοτέλης, Έργα, 4ος αιώνας π.Χ.
- Ηρόδοτος, Ιστορία, 5ος αιώνας π.Χ.
- Πλάτων, Πολιτεία, περίπου 380 π.Χ.
- Ευκλείδης, Στοιχεία, περίπου 280 π.Χ.
- ΝΤΑΜΑΠΑΝΤΑ, περίπου 252 π.Χ.
- Βιργίλιος, Ανειάδα,70-19 π.Χ.
- Λουκρήτιος, Περί της Φύσεως των Πραγμάτων, περίπου 55 π.Χ.
- Φίλων Ο Αλεξανδρεύς, Αλληγορική των Ιερών Νόμων, 1ος αιώνας μ.Χ.
- Καινή Διαθήκη, περίπου 64-110 μ.Χ.
- Πλούταρχος, Βίοι Παράλληλοι, περίπου 50-120 μ.Χ.
- Κορνήλιος Τάκιτος, Χρονικά της τελετής του θεού Αυγούστου, περίπου 120 μ.Χ.
- Το Ευαγγέλιο της Αλήθειας, περίπου 1ος αιώνας μ.Χ.
- Μάρκος Αυρήλιος, Εις Εαυτόν, 167 μ.Χ.
- Σέξτος Εμπειρικός, Πυρρώνειοι Υποτυπώσεις, περίπου 150-210 μ.Χ.
- Πλωτίνος, Εννεάδες, 3ος αιώνας μ.Χ.
- Ιερός Αυγουστίνος, Εξομολογήσεις, περίπου 400 μ.Χ.
- Κοράνι, 7ος αιώνας μ.Χ.
- Μωυσής Μαϊμονίδης, Οδηγός των αποπλανηθέντων, 1190
- Καμπάλα, 12 αιώνας μ.Χ.
- Θωμάς Ακινάτης, Summa Theologiae(Σύννοψη της θεολογίας), 1266-1273
- Δάντης Αλιγκέρι, Θεία κωμωδία, 1321
- Έρασμος Ντεζιντέριους, Μωρίας Εγκώμιον, 1509
- Νικολό Μακιαβέλι, ο Ηγεμών, 1532
- Μαρτίνος Λούθηρος, Η βαβυλωνία αιχμαλωσία της εκκλησίας, 1520
- Φρανσουά Ραμπελέ, Γαργαντούας και Πανταγκρουέλ, 1534 και 1532
- Ιωάννης Καλβίνος, Θεσμοί της χριστιανικής θρησκείας, 1536
- Κοπέρνικος, πέρι της περιστροφής των ουράνιων σφαιρών, 1543
- Μισέλ Εκέμ ντε Μόντε, δοκίμια, 1580
- Μιγκέλ ντε Θερβάντες, Δον Κιχώτης, 1605 (α΄ μέρος) και 1615 (β΄ μέρος)
- Γιόχαν Κέπλερ, η Αρμονία του Κόσμου, 1619
- Φράνσις Μπέικον, Novum Organum (νέο όργανο), 1620
- Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Το πρώτο Folio, 1623
- Γαλιλαίος, Διάλογος Σχετικά με τα Δύο Κύρια Συστήματα του Κόσμου, 1632
- Ρενέ Ντεκάρτ (Καρτέσιος), Λόγος Περί της Μεθόδου,1637
- Τόμας Χομπς, Λεβιάθαν, 1651
- Γκότφριντ Βίλχελμ Λάιμπνιτς, Έργα, 1663-1716
- Μπλεζ Πασκάλ, Στοχασμοί, 1670
- Μπαρούχ Σπινόζα, Ηθική, 1677
- Τζον Μπάνιαν, Το μεγάλο ταξίδι, 1678-1648
- Ισαάκ Νεύτων, Μαθηματικές αρχές της φυσικής φιλοσοφίας, 1687
- Τζον Λοκ, Δοκίμιο για την ανθρώπινη νόηση, 1689
- Τζορτζ Μπέρκλι, Πραγματεία για τις αρχές της ανθρώπινης γνώσης, 1710 (αναθεωρήθηκε το 1734)
- Τζιανμπατίστα Βίκο, Η νέα επιστήμη, 1725 (αναθεωρήθηκε το 1730 και ρο 1744)
- Ντέιβιντ Χιούμ, Πραγματεία για την ανθρώπινη φύση, 1739-1740
- Ντενί Ντιντερό, Εγκυκλοπαίδεια, 1751-1772
- Σάμουελ Τζόνσον, Λεξικό της Αγγλικής Γλώσσας, 1755
- Βολταίρος, ο Αγαθούλης (Κάντιντ), 1759
- Τόμας Πέιν, Κοινή Λογική, 1776
- Άνταμ Σμιθ, Έρευνα για τη Φύση και τα Αίτια του Πλούτου των Εθνών, 1776
- Έντουαρντ Γκίμπον, Η Παρακμή και η Πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, 1776-1787
- Ιμάνουελ Καντ, Κριτική του Καθαρού Λόγου, 1981 (αναθεωρήθηκε το 1787)
- Ζαν Ζακ Ρουσσώ, Εξομολογήσεις, 1781
- Έντμουντ Μπερκ, Στοχασμοί για τη Γαλλική Επανάσταση, 1790
- Μαίρη Γούλστονκτραφτ, Υπεράσπιση των Δικαιωμάτων της Γυναίκας, 1792
- Γουίλιαμ Γκόντγουιν, Περί Πολιτικής Δικαιοσύνης, 1793
- Τόμας Ρόμπερτ Μάλλους, Δοκίμιο για την Αρχή του Πληθυσμού, 1798 (αναθεωρήθηκε το 1803)
- Γκέοργκ Βίλχελμ Φρίντριχ Χέγκελ, Φαινομενολογία του Πνεύματος, 1807
- Άρτουρ Σοπενχάουερ, Ο Κόσμος ως Βούληση και Παράσταση, 1819
- Αύγουστος Καντ, Μαθήματα Θετικής Φιλοσοφίας, 1830-1842
- Καρλ Μαρί φον Κλάουζεβιτς, Περί πολέμου, 1832
- Σέρεν Κίρκεγκορ, Είτε-Είτε, 1843
- Καρλ Μαρξ-Φρίντριχ Ένγκελς, το Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος, 1848
- Χένρι Ντέιβιντ Θορό, Πολιτική ανυπακοή, 1849
- Κάρολος Δαρβίνος, Η Καταγωγή των Ειδών, 1859
- Τζον Στιούαρτ Μιλ, Περί Ελευθερίας, 1859
- Χέρμπερτ Σπένσερ, Πρώτες Αρχές, 1862
- Γκρέγκορ Μέντελ, Έρευνες σε Υβρίδια Φυτών, 1866
- Λέων Τολστόι, Πόλεμος και Ειρήνη, 1868-1869
- Τζέιμς Κλερκ Μάξγουελ, Πραγματεία Περί Ηλεκτρισμού και Μαγνητισμού,1873
- Φρίντριχ Νίτσε, Τάδε Έφη Ζαρατούστρα,1883-1885
- Ζίγκμουντ Φρόιντ, Η Ερμηνεία των Ονείρων, 1900
- Γουίλιαμ Τζέιμς, Πραγματισμός, 1908
- Άλμπερτ Αϊνστάιν, Σχετικότητα, 1916
- Βιλφρέντο Παρέτο, Δοκίμια Γενικής Κοινωνιολογίας, 1916
- Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ, Ψυχολογικοί Τύποι, 1921
- Μάρτιν Μπούμπερ, Εγώ κι Εσύ, 1923
- Φραντς Κάφκα, Η Δίκη, 1925
- Καρλ Πόπερ, Η Λογική της επιστημονικής ανακάλυψης, 1934
- Τζον Μέιναρντ Κέινς, Η Γενική θεωρία της Απασχόλησης, Του τόκου και του Χρήματος, 1936
- Ζαν-Πολ Σαρτρ, Το Είναι και το Μηδέν, 1943
- Φρίντριχ φον Χάγιεκ, Ο Δρόμος προς τη Δουλεία, 1944
- Σιμόν ντε Μποβουάρ, Το Δεύτερο Φύλο, 1948
- Νόρμπερτ Βίνερ, Κυβερνητική, 1948 (αναθεωρήθηκε 1961)
- Τζορτζ Όργουελ, 1984, 1949
- Γκέοργκ Ιβάνοβιτς Γκουρτζίεφ, Οι Ιστορίες του Βελζεβούλ στον Εγγονό του, 1950
- Λούντβιχ Βιντγκενστάιν, Φιλοσοφικές Έρευνες, 1953
- Νόαμ Τσόμσκι, Συντακτικές Δομές, 1957
- Τ.Σ. Κουν, Η Δομή των Επιστημονικών Επαναστάσεων, 1962 (αναθεωρήθηκε 1970)
- Μπέτι Φρίνταν, Το Γυναικείο Μυστήριο, 1963
- Μάο Τσε Τουνγκ, η Σκέψη του Μάο, 1966
- Μπ. Φ. Σκίνερ, Πέρα από την Ελευθερία και την αξιοπρέπεια, 1971