30.000 παιδιά μένουν εκτός παιδικών σταθμών

Σε πόρους του ΕΣΠΑ εναποθέτουν τις ελπίδες τους οι γονείς περισσότερων από 30.000 παιδιών, που κινδυνεύουν να μείνουν εκτός παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών λόγω έλλειψης κονδυλίων. Οι δήμοι προσπαθούν να εξυπηρετήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες περιπτώσεις, αν και θεωρείται βέβαιο πως για ακόμη μία χρονιά πολλά παιδιά δεν θα εξυπηρετηθούν και οι γονείς τους θα πρέπει να αναζητήσουν άλλες λύσεις, όσοι βέβαια έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Το προηγούμενο διάστημα, η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος μέσω παρεμβάσεων κατάφερε να αποσπάσει επιπλέον 150 εκατ. ευρώ προκειμένου να διατεθούν για τις αντίστοιχες κοινωνικές δομές, ωστόσο ακόμα και αυτό το ποσό δεν είναι ικανό να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες.

Έτσι την επιπλέον χρηματοδότηση των Κοινωνικών Δομών Παιδικής Φροντίδας της Αυτοδιοίκησης από αδιάθετους πόρους του ΕΣΠΑ, ώστε σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, να καλυφθούν άμεσα και οι αιτήσεις των 31.153 επιπλέον παιδιών, που αν και πληρούν τις προϋποθέσεις μένουν εκτός του Προγράμματος «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», ζητά ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Κώστας Ασκούνης, με επιστολή του στον υπουργό Εργασίας, Γιάννη Βρούτση.

Με βάση τα φετινά στοιχεία, τα οποία παραθέτει στην επιστολή του ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, 91.153 παιδιά πληρούν τις προϋποθέσεις για να ενταχθούν στις Δομές τη νέα σχολική περίοδο, ωστόσο η υπάρχουσα χρηματοδότηση των 150 εκατ. ευρώ, επαρκεί για την κάλυψη των 2/3 των αιτήσεων, ήτοι 60.000 θέσεις. Για να γίνει δυνατή η ένταξη όλων των παιδιών στο Πρόγραμμα, ο διαθέσιμος προϋπολογισμός του προγράμματος πρέπει να διαμορφωθεί στα 225 εκατ. ευρώ, ώστε να καλύψει όλες τις αιτήσεις.

Η επιστολή Ασκούνη

Ο κ. Ασκούνης τονίζει στην επιστολή του προς τον κ. Βρούτση ότι «είναι επιτακτική ανάγκη για άμεση αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ που με βάση τις εισηγήσεις της ΚΕΔΕ μπορούν να προέλθουν είτε από αδιάθετους πόρους του ΕΤΠΑ με τη χρήση της ρήτρας ευελιξίας από τα ΕΠ “Ψηφιακή Σύγκλιση” και “Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη”, είτε με μεταφορά πόρων από τα ΕΠ “Εκπαίδευση και δια βίου Μάθηση” και “Διοικητική Μεταρρύθμιση”, είτε με μεταφορά αδιάθετων πόρων του ΕΚΤ από τους άξονες της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης του ΕΠΑΝΑΔ, ώστε άμεσα να καλυφθούν και οι αιτήσεις των 31.153 επιπλέον παιδιών που μένουν εκτός προγράμματος και να στηριχθούν οι οικογένειές τους σε μια περίοδο παρατεταμένης οικονομικής κρίσης».

«Οι προτάσεις μας αυτές», τονίζει ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, «είναι κοινωνικά αναγκαίες, εφικτές και άμεσα υλοποιήσιμες με βάση το ισχύον σύστημα διαχείρισης του ΕΣΠΑ και λειτουργικές καθότι διασφαλίζουν την άμεση αξιοποίηση πόρων που έχει άμεση ανάγκη η ελληνική κοινωνία και οικονομία». Και κλείνοντας υπογραμμίζει την ανάγκη να έχει βρεθεί λύση για το τεράστιο αυτό κοινωνικό πρόβλημα μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία ανοίγουν οι Βρεφονηπιακοί και Παιδικοί Σταθμοί, τα ΚΔΑΠ και τα ΚΔΑΠ – μεΑ.

Διχοτόμηση της προσχολικής αγωγής

Η λειτουργία των παιδικών σταθμών έχει εκχωρηθεί από το 1994 στους δήμους της χώρας, ενώ προηγουμένως αποτελούσε αρμοδιότητα του υπουργείου Υγείας. Την ίδια περίοδο, η επιστήμη της αγωγής διεθνώς τεκμηρίωνε ότι η προσχολική αγωγή εγγράφεται σε μία λογική συνέχειας και οι παιδικοί σταθμοί δεν αποτελούν απλά χώρους φύλαξης και βρεφοκομικής φροντίδας, αλλά βασικές δομές εκπαίδευσης, οι οποίες μπορούν να καθορίσουν την πορεία των μαθητών σε σημαντικό βαθμό, σε σχέση με τα επόμενα εκπαιδευτικά τους βήματα. Εντούτοις, το ελληνικό Κράτος επέλεξε τη σταδιακή απόσυρσή του από το πεδίο αυτό, δημιουργώντας μια κατάσταση διχοτόμησης της προσχολικής αγωγής σε διοικητικό, αλλά και παιδαγωγικό επίπεδο, με τους παιδικούς σταθμούς να λειτουργούν με ευθύνη των δήμων, ενώ τα νηπιαγωγεία υπό το υπουργείο Παιδείας.

Οι δήμοι της χώρας κλήθηκαν λοιπόν να διασφαλίσουν τη λειτουργία μίας σημαντικότατης εκπαιδευτικής δομής, χωρίς να έχουν δεδομένη μία σταθερή χρηματοδοτική βάση, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν οικονομικά στις αρμοδιότητες που τους εκχωρήθηκαν. Το «σωσίβιο» των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων, που θεωρήθηκε αρχικά ως «μαγική λύση», σταδιακά φάνηκε ότι δεν μπορούσε να καλύψει τη λειτουργία των σημαντικών αυτών εκπαιδευτικών δομών, οδηγώντας τους δήμους και την κοινωνία σε αδιέξοδο. Η γενική οικονομική επιδείνωση των τελευταίων ετών, σε συνδυασμό με τα άγρια προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής και την οικονομική κατάρρευση των δήμων, θέτουν κάθε χρόνο σε κίνδυνο, την ίδια τη λειτουργία των δομών προσχολικής αγωγής της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχο πρόβλημα υπήρξε και πέρυσι, με την τότε ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών να προσπαθεί να βρει αδιάθετους κοινοτικούς πόρους για να καλύψει χιλιάδες θέσεις παιδιών που το χρηματοδοτικό κενό είχε αποκλείσει από την προσχολική αγωγή και την ίδια ώρα να διεκδικεί από την τρόικα το άνοιγμα 4.700 θέσεων προσωπικού, με σύμβαση ορισμένου χρόνου, ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι παιδικοί σταθμοί της χώρας.

Απαιτούνται 250 εκατ. ευρώ

Για να λειτουργήσουν οι παιδικοί – βρεφονηπιακοί σταθμοί της χώρας, τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία, με ένα πλήρες γεύμα την ημέρα (και όχι με δεκατιανό που επιθυμεί το υπουργείο) και χωρίς να αυξηθεί (αλλά ούτε και να μειωθεί), η οικονομική επιβάρυνση των γονέων, (οι δημοτικοί παιδικοί σταθμοί δεν είναι δωρεάν), απαιτούνται 250 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Εσωτερικών έχει εξασφαλίσει κοινοτικούς πόρους 150 εκατομμυρίων από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Εναρμόνιση της Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής», αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας, με φορέα υλοποίησης την Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης. Με δεδομένο ότι η κρατική χρηματοδότηση στους δήμους έχει μειωθεί ραγδαία και οι τελευταίοι τελούν υπό συνεχή δημοσιονομική παρακολούθηση, γίνεται σαφές ότι χιλιάδες παιδιά αποκλείονται από την προσχολική αγωγή.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα