Ιωάννα Τσιαπαρίκου: Καλώς την (στο σκαμνί) κι ας άργησε…

Ποινική δίωξη ασκήθηκε στην τέως πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για αδικήματα που η «Α» φώναζε από την επόμενη ημέρα του δυστυχήματος στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς  

Δεν ήταν μόνο η μεγάλη υπόθεση των υποκλοπών που τάραξε αυτή την  εβδομάδα τα νερά της επικαιρότητας με το σχετικό πόρισμα  που δημοσιοποίησε η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Σε μία περίοδο ειδησεογραφικά αναιμική λόγω θέρους το δικαστικό ρεπορτάζ έγραψε… υπερωρίες με δύο εξελίξεις που αφορούν την τραγωδία των Τεμπών.

Η πρώτη είδηση ήταν ότι αποφυλακίστηκε με περιοριστικούς όρους ο σταθμάρχης της Λάρισας που εκτελούσε βάρδια το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023 που συνέβη το φονικό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Ο εν λόγω υπάλληλος του ΟΣΕ είχε συμπληρώσει ήδη 17 μήνες προφυλακισμένος και τριάντα ημέρες πριν ολοκληρωθεί το εκ του νόμου όριο του 18μηνου,  ο ειδικός εφέτης ανακριτής έκανε δεκτή την αίτηση που είχε καταθέσει ζητώντας να αντικατασταθεί η προσωρινή κράτησή του με την επιβολή περιοριστικών όρων. Συγκεκριμένα, ο ανακριτής έκρινε ότι ο προφυλακισμένος σταθμάρχης δεν είναι επικίνδυνος να τελέσει άλλες αξιόποινες πράξεις και εξ αυτού διέταξε να τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό με παράλληλη απαγόρευση εξόδου από τη χώρα.

Η δεύτερη είδηση ήρθε με διαφορά ολίγων ωρών, αφορούσε τη ίδια τραγική υπόθεση των Τεμπών, με πρωταγωνίστρια όμως αυτή τη φορά την πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ),  Ιωάννα Τσιαπαρίκου, το μέλλον της οποίας θα το αποφασίσει η Θέμιδα. Κι αυτό διότι η πρώην επικεφαλής της Αρχής παραπέμπεται σε δίκη με την κακουργηματική κατηγορία της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, αλλά και για τα πλημμεληματικού χαρακτήρα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμελείας και της (βαριάς, απλής) σωματικής βλάβης από αμέλεια από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή.

Η δικαστική τροπή που πήρε η υπόθεση για την Ιωάννα Τσιαπαρίκου ήρθε ως φυσική συνέπεια των όσων στοιχειοθετημένων αποδίδει στην κατηγορούμενη ο τακτικός εφέτης ανακριτής Λάρισας, Σωτήρης Μπακαΐμης, «χρεώνοντάς» της σοβαρές παραλείψεις σχετικά με την ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών, σημειώνοντας επιπρόσθετα ότι ως εκ της θέσεώς της είχε πλήρη γνώση των κινδύνων και της σοβαρής πιθανότητας να υπάρξει ένα δυστύχημα, όπως και τελικά έγινε.

H «Α» τα έλεγε…

Για όσους, πάντως, έχουν παρακολουθήσει από την αρχή την «βαριά» υπόθεση της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών, η απορία που τους γεννάται δεν είναι πώς και φτάσαμε στην ποινική δίωξη της Ιωάννας Τσιαπαρίκου αλλά γιατί αυτή δεν γίνει πολύ νωρίτερα. Και δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι τα ερωτηματικά προέκυψαν στην πορεία. Τα ερωτήματα ήταν εκεί και ζητούσαν απαντήσεις από την πρώτη στιγμή.

Απόδειξη ότι η «Α» είχε αναδείξει τις οφθαλμοφανείς ευθύνες της προέδρου της ΡΑΣ από τις 3 Μαρτίου του 2023, δηλαδή μόλις τρία 24ωρα μετά το μοιραίο συμβάν. Υπό τον τίτλο «Τι κάνει η ΡΑΣ;» η «Α» επεσήμανε συγκεκριμένα στο άρθρο της ότι η κα. Τσιαπαρίκου δεν έκανε τίποτα περισσότερο από το να παρίσταται και να… διαπιστώνει: άλλοτε ότι το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο δεν είναι σωστά συντηρημένο, άλλοτε ότι το τροχαίο υλικό έχει παλιώσει και ταυτόχρονα μετάθεση ευθυνών ότι αιτία της ανυπαρξίας της ΡΑΣ είναι το γεγονός ότι η Ρυθμιστική Αρχή δεν έχει επαρκές σε αριθμό προσωπικό!!! Ιδού τι γράφαμε, αναλυτικά:

«Η διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ισχυρίζεται πως “οι αρμοδιότητες μας είναι ο έλεγχος της τήρησης των διαδικασιών ασφαλείας των εταιρειών ΟΣΕ και Hellenic Train”. Δηλαδή, όπως εξηγεί η πρόεδρος της Αρχής Ιωάννα Τσιαπαρίκου, “αν ακολουθούνται οι διαδικασίες με βάση το υφιστάμενο δίκτυο οχήματα συστήματα, όπως περιγράφονται στα Συστήματα Διαχείρισης Ασφαλείας που μας καταθέτουν. Τα έργα υποδομής ή τα νέα οχήματα εγκρίνονται από τη ΡΑΣ σε σχέση με τη διαλειτουργικότητα”.

»Ο ΟΣΕ στη “Δήλωση Δικτύου” για το 2023 (κάθε αδειοδοτημένη σιδηροδρομική επιχείρηση, που διαθέτει Πιστοποιητικό Ασφάλειας, αιτείται πρόσβαση από τον Διαχειριστή της Υποδομής – ΟΣΕ ΑΕ, ακολουθώντας τη διαδικασία που περιγράφεται στην ισχύουσα Δήλωση Δικτύου) η οποία έχει αναρτηθεί στην ΡΑΣ αναφέρεται στο ζήτημα της κυκλοφορίας και περιγράφεται το σύστημα διαχείρισης ανά γραμμή.

»Το 2013 οι αρμοδιότητες της ΡΑΣ ενισχύθηκαν. Όμως την ίδια ώρα μιλώντας στην ΕΡΤ, η πρόεδρος της ΡΑΣ (Ιωάννα Τσιαπαρίκου, η οποία παραμένει στο πόστο με όλες τις κυβερνήσεις) δήλωσε πως ο έλεγχος γίνεται μόνο στα χαρτιά που της καταθέτει ο ΟΣΕ και όχι επί τόπου. Και όταν εύλογα αναρωτήθηκε ο δημοσιογράφος για ποιο λόγο δεν γίνεται επιτόπιος έλεγχος, η πρόεδρος της Αρχής τόνισε πως “οι τέσσερις υπάλληλοι δεν αρκούν για να κάνουν κι επιτόπιους έλεγχους”.

»Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 31 Οκτωβρίου του 2022 ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ο ΟΣΕ και η Hellenic Train είχαν ενημερωθεί αρμοδίως και επισταμένως για τα σοβαρά ζητήματα ασφαλείας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Τότε είχε επιδοθεί από δικαστικό επιμελητή εξώδικο της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης, που εκπροσωπεί τους μηχανοδηγούς. Στο εξώδικο γινόταν ρητή αναφορά στις επανειλημμένες οχλήσεις της Πανελλήνιας Ένωσης για την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, την έλλειψη συντήρησης, τη μη λειτουργία των φωτοσημάτων, της τηλεδιοίκησης και του συστήματος ETCS -αν και έχει γίνει η εγκατάστασή του-, το οποίο προστατεύει τα τρένα από ανθρώπινο λάθος.

»Η λογική έλεγε πως όλοι αρμόδιοι έπρεπε να συζητήσουν με τους μηχανοδηγούς που αντιμετώπιζαν σε καθημερινή βάση τα προβλήματα για να βρεθεί μία λύση. Στο εξώδικο οι μηχανοδηγοί προειδοποιούσαν ότι θα έρθει το κακό. Το μόνο που έγινε ήταν ένα εξώδικο από τον ΟΣΕ προς τον πρόεδρο της ΠΕΠΕ κ. Γενιδούνια.

»Από την πλευρά της η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και η πρόεδρος Ιωάννα Τσιαπαρίκου έκανε απλές διαπιστώσεις, υποστηρίζοντας πως “το δίκτυο δεν είναι ορθώς συντηρημένο και το τροχαίο υλικό είναι πεπαλαιωμένο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν βλάβες και σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις”. Επίσης έκανε λόγο για ελλείψεις σε προσωπικό, κυρίως σε μηχανοδηγούς και σταθμάρχες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σταθμοί χωρίς προσωπικό.

»Όμως την ίδια ώρα η Αρχή υπέγραφε τα έγγραφα για να λειτουργούν κανονικά οι σιδηρόδρομοι.».

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα