Ποιο… Champions League; Χρυσάφι το Euro 2024

Μπαίνουν 2,5 δισεκ. ευρώ στα ταμεία της UEFA ποσό που έσπασε κάθε ρεκόρ. Οι αμοιβές στους διαιτητές, οι αποζημιώσεις στους συλλόγους, τα 28,25 εκατ. ευρώ στο νικητή και η μοιρασιά στις Ομοσπονδίες

Του Νίκου Συνοδινού

Η ποδοσφαιρική πανδαισία του Euro 2024, συνοδεύεται από μια τεράστια οικονομική επιτυχία που ξεπερνά ακόμη και το Champions League!!

Η διοργάνωση παιχνίδι με παιχνίδι ενισχύει τη λάμψη της κι εκτοξεύει το ενδιαφέρον των φιλάθλων που άμεσα κι έμμεσα αποτελούν τους πελάτες της UEFA.

Τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα έφτασαν στα 1,440 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ τα εμπορικά δίνουν 568 εκατ. ευρώ, όπως αποτυπώνεται στους «λογαριασμούς» της UEFA, σύμφωνα με την ισπανική εφημερίδα «Marca».

Σε αυτά πρέπει κάποιος να προσθέσει τα 300 εκατομμύρια ευρώ από τις πωλήσεις εισιτηρίων και περισσότερα έσοδα που σχετίζονται με τα γήπεδα που θα μπορούσαν να φτάσουν τα 100 εκατομμύρια ευρώ, φτάνοντας έτσι στα ταμεία της UEFA κοντά στα 2,5 δισ. ευρώ.

Για να γίνει κατανοητή η ανάπτυξη του ποδοσφαίρου σε οικονομικό επίπεδο, το EURO 1992 απέφερε συνολικά 40,9 εκατομμύρια ευρώ: σε διάστημα μόλις 30 ετών ο αριθμός αυξήθηκε κατά 5.790%. Αξιοσημείωτη αύξηση επίσης και σε σύγκριση με την… πρόσφατη διοργάνωση του 2016 (+26%, 1,9 δισεκατομμύρια) στη Γαλλία. Το 2021 σημειώθηκε πτώση (1,8 δισεκατομμύρια), η οποία συνδέθηκε με τους περιορισμούς προσέλευσης λόγω της Covid-19.

Τα καθαρά έσοδα για την UEFA, είναι 1,19 δισ. ευρώ. Οι αριθμοί και σε αυτή την περίπτωση δείχνουν ισχυρή ανάπτυξη σε σύγκριση με προηγούμενες διοργανώσεις: το 2021 οι καθαρές απολαβές ήταν 645 εκατομμύρια, έναντι 847 εκατομμύρια το 2016 και 593 εκατομμύρια το 2012.

Για να γίνει μια σύγκριση με τα Κύπελλα Ευρώπης, τόσο το 2022-23 όσο και το 2023-24 στα ταμεία της UEFA παρέμειναν περίπου 200 εκατομμύρια.

Η UEFA «εμπλέκει» ομοσπονδίες, συλλόγους αλλά και -έμμεσα-τους παίκτες σε όλα αυτά, στηρίζοντας αυτό που αποκαλεί πυραμίδα του ποδοσφαίρου, τη βάση της επιτυχίας.

Βέβαια η UEFA δεν δίνει άμεσα χρήματα σε παίκτες. Σε αυτή την περίπτωση, οι ομοσπονδίες είναι που συμφωνούν να διαπραγματευτούν τα μπόνους συμμετοχής.

Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ισπανίας, το τελικό έπαθλο για κάθε παίκτη μπορεί να φτάσει τα 400.000 ευρώ, τα οποία θα προέρχονται από τα 28,25 εκατομμύρια ευρώ που θα κέρδιζε η Ομοσπονδία για τη νίκη στο Βερολίνο στις 14 Ιουλίου.

Επίσης εκτός από τα 331 εκατ. ευρώ που μοιράστηκαν στις ομοσπονδίες, 140 εκατομμύρια ευρώ θα φτάσουν στους συλλόγους. Στα πρωταθλήματα κατηγορίας ένα, το ημερήσιο εισόδημα για κάθε παίκτη όσο βρίσκεται στο τουρνουά είναι 10.000 ευρώ την ημέρα. Επιπλέον, η UEFA διανέμει σχεδόν όλα τα έσοδά της, μείον τα λειτουργικά έξοδα αφού μέσω του προγράμματος HatTrick, και οι υπόλοιπες ομοσπονδίες θα πάρουν 571 εκατ. ευρώ.

Οι αμοιβές των διαιτητών

Οι βασικοί διαιτητές έλαβαν αμοιβή 5.000 ευρώ ανά αγώνα στη φάση των ομίλων, η οποία θα αυξηθεί στα νοκ άουτ σε 10.000 ευρώ. Όσον αφορά τους βοηθούς και τους τέταρτους διαιτητές, η αμοιβή τους ήταν 2.500 ευρώ στη φάση των ομίλων και 5.000 ευρώ από τη φάση των «16» και μετά.

Στο Euro 2024 παρατηρείται επίσης μία «βροχή» χορηγών , αφού 14 εταιρείες έχουν συσχετιστεί με το διαφημιστικό κομμάτι της UEFA. Το Κατάρ συνεχίζει ως σημείο αναφοράς, στην προκειμένη περίπτωση με τη Visit Qatar, τη στοιχηματική εταιρεία Betano, τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα BYD, δύο μάρκες από τον όμιλο Alibaba (Aliexpress και Alipay+) ή τις γερμανικές εταιρείες Lidl και Engelbert Strauss. Η Adidas και η Coca-Cola, εξακολουθούν τη κοινή τους διαδρομή με την UEFA.. Υπάρχουν επίσης γερμανικές εταιρείες όπως η Deutsche Bahn (DB), η Deutsche Telekom, η ζυθοποιία Bitburger, η ασφαλιστική εταιρεία Ergo και η εταιρεία κρέατος Wiesenho.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα