Το θέμα συζητήθηκε στο πρόσφατο 14ο Capital Link Greek Shipping Forum που διοργανώνουν ο Νϊκος και η Όλγα Μπορνόζη, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα. Στο πάνελ συμμετείχαν στελέχη εταιρειών από όλο το φάσμα της ναυτιλίας οι οποίοι κατέθεσαν τους προβληματισμούς τους.

Ο Nick Brown, CEO του βρετανικού νηογνώμονα Lloyd’s Register, τόνισε: «Όλοι οι κλάδοι της ναυτιλίας εκπροσωπούνται, από cruiser μέχρι liner. Η επίτευξη του net zero έως το 2050 αποτελεί τεράστια πρόκληση. Απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις αναφορικά με την παραγωγή νέων καυσίμων, εκατοντάδες χιλιάδες άτομα πρέπει να εκπαιδευτούν, ενώ θα πρέπει να εισαχθούν και μέτρα βασισμένα στην αγορά.»

 

Ο Στέλιος Τρούλης Director, Green Ship, Energy Transition & Sustainability – Angelicoussis Group είπε: «Σε ό,τι αφορά τα καύσιμα, παραμένουμε αγνωστικιστές, τόσο για τις βραχυπρόθεσμες, όσο και για τις μακροπρόθεσμες ανάγκες μας. Προχωρούμε σε συνάρτηση με τη διαθεσιμότητα και την ασφάλεια. Σήμερα αυτό μας οδηγεί στο LNG. Θεωρούμε πως υπάρχει δυνατότητα επίτευξης του net zero μέσω της χρήσης βιομεθανίου. Ακόμη, επενδύουμε αποκλειστικά σε πλοία το καύσιμο των οποίων είναι διαθέσιμο σε επαρκή ποσότητα. Στο μέλλον, η δυνατότητα επιλογής καυσίμου πρέπει να είναι εξασφαλισμένη, ώστε να αποφύγουμε κανονισμούς που θα μας υποχρεώνουν να χρησιμοποιούμε κάποιο καύσιμο που είτε δεν θα είναι διαθέσιμο, είτε θα είναι πανάκριβο εξαιτίας του ανταγωνισμού με άλλους κλάδους της οικονομίας.»

Ο Τζον Λυκούρης, CEO – Dorian LPG (USA) LLC (LPG) δήλωσε : «Γνωρίζουμε καλά το LPG και το φυσικό αέριο εν γένει, και είμαστε της άποψης πως αυτά είναι τα μεταβατικά καύσιμα που θα μας οδηγήσουν από την εποχή του άνθρακα στην εποχή του υδρογόνου και της αμμωνίας. Τα πλοία μας αναβαθμίζονται εύκολα, μειώνοντας την ανάγκη ναυπήγησης νέων σκαφών. Τη δεκαετία του 2030 θα αρχίσουμε να βλέπουμε καλύτερα και πιο πράσινα καύσιμα να κατακτούν την αγορά. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας και θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε και τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα.

Η κατάρτιση ως προς τη σωστή διαχείριση των νέων καυσίμων είναι απαραίτητη για μια ομαλή μετάβαση. Τα πηγαίνουμε καλά στη διατήρηση του προσωπικού και διοργανώνουμε εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς και συνέδρια που λαμβάνουν χώρα τουλάχιστον τέσσερις φορές τον χρόνο. Άλλωστε, οι ναυτικοί μας πρέπει να έχουν επίγνωση των κινδύνων και των ιδιαιτεροτήτων των καυσίμων αυτών.»

Ο Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης, Co-Founder & Managing Director – ERMA FIRST ανέφερε : «Ξεκάθαρα είμαστε σε μια εποχή κατά την οποία η τεχνολογία θα παίξει σημαίνοντα ρόλο. Η επίτευξη των στόχων μας για το 2030 απαιτεί κατά κύριο λόγο επιχειρησιακού τύπου αλλαγές. Περνάμε από το στάδιο της υπόσχεσης σε εκείνο της αποτελεσματικής εκτέλεσης. Υπάρχουν συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας που είναι διαθέσιμες στην αγορά και επιτρέπουν στις εταιρείες να κερδίσουν σε αποδοτικότητα. Στην ERMA FIRST είμαστε υπέρ της χρήσης τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.»

Ο Bud Darr, EVP, Maritime Policy and Government Affairs – MSC Group, τόνισε: «Η εταιρεία μας είναι περισσότερο εκτεθειμένη από την πλειοψηφία των άλλων εταιρειών, σε πλοία κάθε είδους. Οι στόχοι μας θα επιτευχθούν μόνο αν παραμείνουμε ανοιχτόμυαλοι, δημιουργικοί και αισιόδοξοι. Είναι σημαντικό να παραμείνουμε δεκτικοί στην πιθανότητα ταυτόχρονης χρήσης πολλών καυσίμων. Δεν θα είναι μια απλή διαδικασία, με μια λύση να επικρατεί καθολικά. Χρειαζόμαστε πολλά καύσιμα και επενδύσεις τόσο στον τομέα της ναυτιλίας, όσο και της ενέργειας. Μακροπρόθεσμα θέλουμε να απομακρυνθούμε από το LNG. Στόχος είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευελιξία σήμερα, καθώς κανείς δεν ξέρει αν τα εναλλακτικά καύσιμα του 2038 θα είναι τα ίδια και το 2042. Προετοιμαζόμαστε για την αμμωνία στο μέλλον, διασφαλίζοντας τη συμβατότητα των σκαφών. Τέλος, επενδύουμε και στη δέσμευση άνθρακα και στη μεθανόλη, ενώ παράλληλα αναπροσαρμόζουμε υπάρχοντα σκάφη.»

Ο Dor Raviv, Co- Founder & CTO – Orca AI, τόνισε: «Φαίνεται πως πολλοί στη βιομηχανία μας ετοιμάζονται να επενδύσουν δισεκατομμύρια δολάρια στις νέες μορφές ενέργειας, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε τα πληρώματα και τις συνέπειες των πολιτικών μείωσης των εκπομπών. Στις ναυτικές ακαδημίες σήμερα, είναι κάτι που δεν συζητιέται όσο θα έπρεπε. Αποσκοπούμε στην εύρεση οικονομικών κινήτρων για να καταλάβουν και οι ναυτικοί μας τον αντίκτυπο των ενεργειών τους εν πλω. Μόνο μέσω κοινών προσπαθειών γραφείων και πληρώματος θα καταφέρουμε να επιτύχουμε τους στόχους βιωσιμότητας.»

Πηγή: Μηνάς Τσαμόπουλος – newmoney.gr