ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ 86η ΔΕΘ: Οι 10 «ασπιρίνες» του IEA για την ενεργειακή πανδημία

Σχεδόν μισό εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου θα εξοικονομούνταν καθημερινά και μόνοι με την εφαρμογή του μέτρου της τηλεργασίας για τρείς από τις πέντε ημέρες της εβδομάδας

Με τον Βλαντιμίρ Πούτιν να γυρνά στο off τη βάνα της ροής του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, οι κυβερνήσεις της Γηραιάς Ηπείρου, ανάμεσά τους και η ελληνική, αναζητούν τρόπους ώστε να μην επαληθευτεί η «προφητεία» για έναν εξαιρετικά δύσκολο ενεργειακά χειμώνα.

Ήδη οι υπουργοί Οικονομικών του G7 συμφωνήσαν στις 2 Σεπτεμβρίου την εφαρμογή πλαφόν στις τιμές του ρωσικού αργού πετρελαίου και παράγωγων προϊόντων του ενώ έπειτα και από την έκτακτη σύνοδο των υπουργών Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης της Παρασκευής (9/9) η Κομισιόν δια της πρόεδρου της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν θα παρουσιάσει τις προτάσεις της ευρωπαϊκής οικογένειας.

Τις δικές του προτάσεις είχε δημοσιοποιήσει αρκετούς μήνες πριν ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency – IEA) και η αλήθεια είναι ότι τότε σχολιάστηκαν με αρκετή δόση επιφυλακτικότητας, τουλάχιστον από τους εκείνους που έκαναν προβολή της εφαρμογής τους στην ελληνική πραγματικότητα. Από τους αναλυτές, πάντως, του αυτόνομου διακυβερνητικού οργανισμού που κουβαλάει πείρα σχεδόν μισού αιώνα (σ.σ. ιδρύθηκε το 1974) στο «χαρτοφυλάκιο» της ενέργειας εκφράζεται η εδραία πεποίθηση ότι αν οι εθνικές κυβερνήσεις υιοθετούσαν τον δεκάλογο εξοικονόμησης ενέργειας που προτείνει ο IAE, τότε θα μειωνόταν δίχως χρονοτριβή ο κίνδυνος ενός νέου πετρελαϊκού «σοκ».

Δέκα επιλογές εξοικονόμησης ενέργειας

Τα μέτρα που κάποιοι συνεχίζουν να θεωρούν «ασπιρίνες» μπροστά στο μέγεθος της ενεργειακής πανδημίας συνοψίζονται στα εξής:

1] Μείωση των ορίων ταχύτητας των αυτοκινήτων και των φορτηγών στους αυτοκινητοδρόμους τουλάχιστον κατά 10 χλμ/ώρα, με τον IEA να εκτιμά ότι αν υιοθετηθεί το μέτρο, θα εξοικονομούνταν περίπου 430.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα.

2] Τηλεργασία μέχρι τρεις ημέρες την εβδομάδα. Βάσει των υπολογισμών του IEA η εξοικονόμηση πετρελαίου κάθε χρήσης από την εφαρμογή του εν λόγω μέτρου θα ανερχόταν σε περίπου 500.000 βαρέλια ημερησίως (170.000 βαρέλια ανά ημέρα).

3] Υποστήριξη των δημόσιων μεταφορών (με μείωση της τιμής των εισιτηρίων, ακόμη και με δωρεάν εισιτήρια) και ήπιων τρόπων μετακίνησης. Εκτιμάται ότι θα εξοικονομούνταν περίπου 330.000 βαρέλια την ημέρα, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να επικαλείται το παράδειγμα της Νέας Ζηλανδίας. Σημειώνεται ότι στη νησιωτική χώρα της Ωκεανίας έχει μειωθεί στο μισό η τιμή των εισιτηρίων, με παράλληλη μείωση του ειδικού φόρου στα καύσιμα, καθώς και των τελών χρήσης του οδικού δικτύου, με την ισχύ των μέτρων να έχει ορίζοντα τον Ιανουάριο του 2023.

4] Εναλλάξ κυκλοφορία των οχημάτων στις μεγάλες πόλεις. Η εξοικονόμηση καυσίμων υπολογίζεται ότι θα έφτανε τα 210.000 βαρέλια την ημέρα.

5] Ενίσχυση της χρήσης ηλεκτρικών ή πιο αποδοτικών οχημάτων, γεγονός που θα μείωνε τη ζήτηση πετρελαίου κατά 100.000 βαρέλια ανά 24ωρο.

6] Διάδοση του carpooling, δηλαδή της κοινής χρήσης αυτοκινήτων από περισσότερα του ενός άτομα, αλλά και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των οχημάτων (βλ. έλεγχος της πίεσης των ελαστικών, αύξηση κατά 3 βαθμούς Κελσίου της θερμοκρασίας στα κλιματιστικά). Η κατ΄ εκτίμηση εξοικονόμηση ανέρχεται στα 470.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα.

7] Απαγόρευση χρήσης αυτοκινήτου τις Κυριακές. Ο IEA εκτιμά ότι με αυτόν τον τρόπο θα εξοικονομούνταν ημερησίως 95.000 βαρέλια πετρελαίου. Σημειώνεται ότι το μέτρο έχει «δοκιμαστεί» στη διάρκεια της πρώτης πετρελαϊκής κρίσης του 1973 σε Ελβετία, Γερμανία (την δυτική τότε) και Ολλανδία, ενώ στις μέρες μας απαντάται σε πρωτεύουσες εντός και εκτός Ε.Ε. όπως το Παρίσι, οι Βρυξέλλες, το Εδιμβούργο ή το Τόκιο.

8] Προώθηση της αποτελεσματικότητας των οδικών μεταφορών φορτίων και των διανομών (βλ. οικονομική οδήγηση, αριστοποίηση των φορτίων) που δυνητικά θα «έσωζε» από τη ζήτηση περί τα 320.000 βαρέλια την ημέρα.

9] Χρησιμοποίηση των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας και των νυχτερινών τρένων αντί της μετακίνησης με αεροπλάνο. Εκτιμάται ότι με αυτό τον τρόπο θα εξοικονομούνταν περίπου 40.000 βαρέλια ημερησίως.

10] Αποφυγή των αεροπορικών επιχειρηματικών ταξιδιών, εφόσον υφίσταται εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης. Η εξοικονόμηση υπολογίζεται σε 260.000 βαρέλια/ημέρα.

Συμπερασματικά και σύμφωνα πάντα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, αν ο παραπάνω δεκάλογος εφαρμοζόταν καταρχάς από τις προηγμένες οικονομίες που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το μισό της παγκόσμιας ζήτησης και έχουν την αντίστοιχη κουλτούρα, το αποτέλεσμα της εξοικονόμησης θα ήταν εμφανές μετά από την πάροδο μόλις 120 ημερών και μετρήσιμο στα 2,7 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, ποσότητα που αντιστοιχεί στην ποσότητα καυσίμου που χρειάζεται για να κινηθεί τα αυτοκίνητα όλης τη Κίνας.

Αν, μάλιστα, τα προτεινόμενα μέτρα εφαρμόζονταν και από τις αναδυόμενες οικονομίες, το όφελος εξοικονόμησης θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα