«Ψάχνουν» τις ευθύνες των ΕΛ.ΠΕ. για το δυστύχημα

ΒΟΥΛΗ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑ...

Το «έγκλημα» των ΕΛ.ΠΕ. και οι ευθύνες της απελθούσας διοίκησης των Παπαθανασίου-Κωστόπουλου πλέον θα απασχολήσουν και το Κοινοβούλιο. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος των ΑΝ.ΕΛ. και πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος, Νίκος Νικολόπουλος, κατέθεσε επερώτηση, ζητώντας να αποδοθούν ευθύνες για την τραγωδία στο διυλιστήριο Ασπροπύργου, όπου ήδη τρεις εργαζόμενοι έχασαν τη μάχη μετά από πολυήμερη νοσηλεία στις εντατικές των νοσοκομείων Αττικό και Θριάσιο και Γεννηματάς.

Το εντυπωσιακό είναι ότι, παρά το γεγονός ότι υπάρχει και τρίτος νεκρός εργαζόμενος, τα ΜΜΕ εξακολουθούν να μη δίνουν την πρέπουσα σημασία σε αυτό το τρομακτικό ατύχημα. Αντίθετα, αφιέρωσαν μερικές αράδες για τον τρίτο νεκρό, ενώ δεν γίνεται πουθενά λόγος για τις τεράστιες ευθύνες της απελθούσης διοίκησης, οι οποίες πλέον είναι ολοφάνερες με βάση τις καταγγελίες των εργαζομένων, είτε αυτοί είναι μόνιμοι των ΕΛ.ΠΕ., είτε βρίσκονται στον χώρο του διυλιστηρίου ως εργαζόμενοι εργολαβικών συνεργείων.

Ήδη μεταξύ των περίπου 3.000 εργαζομένων που μετέχουν της διαδικασίας του shut down του διυλιστηρίου του Ασπροπύργου υπάρχει η πεποίθηση ότι, τελικά, θα γλιτώσουν οι υπεύθυνοι του ατυχήματος. Και φυσικά εννοούν την προηγούμενη διοίκηση Παπαθανασίου-Κωστόπουλου, η οποία από τον Απρίλιο που έκλεισε για τη γενική ανακατασκευή το διυλιστήριο το μόνο που την ενδιέφερε ήταν να ολοκληρωθούν σε χρόνο ρεκόρ οι εργασίες κι έκανε πολλές εκπτώσεις στην ασφάλεια, αδιαφορώντας για πιθανά ατυχήματα. Το εντυπωσιακό δε είναι ότι κάθε ημέρα που περνούσε οι εκπτώσεις αυξάνονταν με γεωμετρική πρόοδο, παρά το γεγονός ότι στο 20ημερο πριν το ατύχημα υπήρξαν άλλα δύο επεισόδια με φωτιές, όπως και η λιποθυμία μόνιμου εργαζόμενου από οσμές υδροθείου.

Όλα τα περιστατικά δεν είδαν το φως της δημοσιότητας, καθώς ας μη λησμονούμε ότι ο Ευάγγελος Στράνης έχει μπουκώσει τα ΜΜΕ με διαφημιστικά πακέτα με αποκλειστικό στόχο να μη βλέπουν τα πολλά στραβά των ΕΛ.ΠΕ. Προς το παρόν φαίνεται ότι το επιτυγχάνει αυτό, καθώς μετά τις πρώτες ημέρες που όλοι έχυσαν κροκοδείλια δάκρυα για τους άτυχους εργαζόμενους, εν συνεχεία… ξέχασαν το ατύχημα. Και το σημαντικότερο, να γράψουν έστω μία κουβέντα για το ποιος ευθύνεται. Φυσικά, η προηγούμενη διοίκηση όσες προσπάθειες κι εάν κάνει μέσω του «πακετοφόρου» κ. Ευάγγελου Στράνη δεν πρόκειται να γλιτώσει την ανακριτική «βάσανο». Και αυτό διότι όπως είπαμε και παραπάνω υπάρχουν καταγγελίες, ενώ αρκετοί από τους εργαζόμενους φέρονται αποφασισμένοι να μιλήσουν όταν τους καλέσει ο εισαγγελέας.

Ο Ν. Νικολόπουλος

Ζημιά στο «κουκούλωμα» Στράνη να αποσιωπηθούν τα πάντα από τα ΜΜΕ έκανε ήδη η «Α», η οποία ανέδειξε μέσω των ρεπορτάζ τα «ανασφαλή» μέτρα ασφαλείας, όπως και το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι καθημερινά ρίσκαραν τη ζωή τους, όπως αποδείχθηκε και από το ατύχημα, όπου δεν ήχησαν οι σειρήνες του συναγερμού, ενώ φυσικά δεν υπήρχαν λεωφορεία για να απομακρύνουν τους εργαζόμενους από το εσωτερικό του διυλιστηρίου.

Οι αποκαλύψεις της «Α» λαμβάνουν νέες διαστάσεις, καθώς ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος των ΑΝ.ΕΛ. και πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος, Νίκος Νικολόπουλος έφερε το θέμα στη Βουλή. Ο βουλευτής Αχαΐας ευαισθητοποιήθηκε από τις πρόσφατες αποκαλύψεις της «Α», σε αντίθεση με τα υπόλοιπα ΜΜΕ που έκαναν… γαργάρα τις καταγγελίες των εργαζομένων και ανέφεραν σε μονοστηλάκια τους θανάτους τριών εργαζομένων.

Η ερώτηση Νικολόπουλου απευθύνεται προς τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Παναγιώτη Λαφαζάνη, τον υπουργό Δικαιοσύνης Νίκο Παρασκευόπουλο και τον υπουργό Εργασίας Πάνο Σκουρλέτη. Ταυτόχρονα κοινοποίησε την ερώτηση προς τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών κ. Ηλία Ζαγοραίο και προς τον Εισαγγελέα Περιβάλλοντος.

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος των ΑΝ.ΕΛ. τονίζει πως είναι «επιτακτική ανάγκη να χυθεί άπλετο φως για την τραγωδία στα ΕΛ.ΠΕ., να εντοπιστούν οι υπεύθυνοι και φυσικά να τιμωρηθούν». Στην ερώτησή του μάλιστα συμπεριλαμβάνει τα όσα αποκαλυπτικά δημοσίευσε η «Α» και καταλήγει στα εξής συμπεράσματα:

«Επειδή το διυλιστήριο είναι μία δύσκολη περίπτωση, και επειδή οι εκπτώσεις στην ασφάλεια έφεραν το κακό.

Επειδή το μόνιμο προσωπικό έχει αποψιλωθεί για λόγους κόστους, τότε γίνεται αντιληπτό πως για να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο ατυχήματος θα έπρεπε τα μέτρα ασφαλείας να ήταν ακόμη πιο αυστηρά.

Επειδή και οι πλέον έμπειροι να έχουν προσληφθεί είναι νέοι στο διυλιστήριο, όπου κάθε βήμα και κάθε κίνηση μπορεί να προκαλέσει ζημιές, με συνέπεια να κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές.

Επειδή όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, «στο διυλιστήριο ισχύει το θέατρο του παραλόγου». Για λόγους κόστους λειτουργεί με λιγότερο μόνιμο προσωπικό, ενώ όταν έρχονται οι εργολάβοι για συντήρηση το προσωπικό των συνεργείων στην πλειοψηφία του είναι άπειρο σε ό,τι αφορά την έννοια διυλιστήριο.

Επειδή σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η εταιρεία «καίγεται» να τελειώσει όσο πιο γρήγορα γίνεται τις εργασίες, επειδή αυτή την περίοδο τα περιθώρια διύλισης (margins – η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς του αργού και της τιμής πώλησης των προϊόντων, δηλαδή τα μεικτά κέρδη) είναι πολύ υψηλά και η παύση της λειτουργίας του διυλιστηρίου ακόμα και μία μέρα παραπάνω, σημαίνει μεγάλες απώλειες για τα ΕΛΠΕ.

Επειδή παρόλο που το δ΄ τρίμηνο 2014, ο Όμιλος ΕΛ.ΠΕ. δημοσίευσε την υψηλότερη λειτουργική κερδοφορία όλων των εποχών για δ΄ τρίμηνο, διαμορφώνοντας έτσι τα ετήσια συγκρίσιμα κέρδη EBITDA 2014 σε €417 εκατ. (2013: €178 εκατ.), το εργατικό κόστος (σε μια εταιρεία που υπερδιπλασιάζει τα κέρδη της) συμπιέστηκε κατά 20%.

Επειδή η άρνηση από οποιοδήποτε όργανο ή άτομο (απαγόρευση) εισόδου ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο παρεμπόδισης των πυροσβεστικών δυνάμεων, που αφίχθησαν στον τόπο του συμβάντος, να αντιμετωπίσουν το περιστατικό, ανεξάρτητα αν υπάρχει ή όχι κίνδυνος ατόμου από αυτήν ή αν στο χώρο πυρκαγιάς υπάρχει οργανωμένη ομάδα πυρασφάλειας μιας επιχείρησης ή μέσα και εξοπλισμός, όπως στα ΕΛ.ΠΕ., είναι συμπεριφορά παράνομη και πιο συγκεκριμένα συνιστά το αυτεπάγγελτα διωκόμενο αδίκημα της απείθειας (ΑΡΘΡΟ 169 ΠΚ)».

Τα ερωτήματα

Μετά από τα συμπεράσματα ο Νίκος Νικολόπουλος απευθύνει 15 καυτά ερωτήματα που ζητά να απαντηθούν από τους αρμόδιους υπουργούς. Αναλυτικά:

«Έχουν βάση οι ανωτέρω καταγγελίες, όπως δημοσιεύονται στην εφημερίδα «Η Άποψη», στις 9, 16 και 23  Μαΐου;

Με ποια διαδικασία ασφάλειας πραγματοποιούνταν η εργασία για τον καθαρισμό των σωληνώσεων και του εξοπλισμού γενικά από εύφλεκτα υλικά, προκειμένου στη συνέχεια να προχωρήσουν οι εργασίες συντήρησης;

Σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων τα μέτρα ασφαλείας ήταν ανύπαρκτα, θα εντοπισθούν οι υπεύθυνοι και θα ασκηθούν διώξεις από τον αρμόδιο εισαγγελέα σε εκείνα τα υψηλόβαθμα στελέχη που είχαν και την ευθύνη για τα μέτρα ασφαλείας;

Είχε εκπονηθεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης και είχαν προηγηθεί ενημέρωση, εκπαίδευση και ασκήσεις ετοιμότητας που να περιλαμβάνουν το σύνολο του μόνιμου και έκτακτου – εργολαβικού προσωπικού που είχε προσληφθεί για τις συγκεκριμένες εργασίες shut down;

Θα προχωρήσετε σε άμεση και ουσιαστική ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας στα ΕΛΠΕ και, εάν κριθεί αναγκαίο, τον επανασχεδιασμό τους, ώστε να αποκλειστεί κάθε ενδεχόμενο παρόμοιου συμβάντος στο μέλλον;

Θα καλέσει ο εισαγγελέας την απελθούσα διοίκηση των κ.κ. Παπαθανασίου – Κωστόπουλου, αφού σύμφωνα με καταγγελίες, η οποία φέρει τεράστια ευθύνη για τη χαλάρωση των μέτρων ασφαλείας;

Θα αποδοθούν ευθύνες σε αυτούς που αποφάσισαν την χρησιμοποίηση εργολαβικών εργαζομένων, την εντατικοποίηση της δουλειάς, την μείωση του έμπειρου προσωπικού με «εθελούσιες» εξόδους και την μη αναπλήρωση του προσωπικού, γεγονότα που δημιούργησαν υπόβαθρο για αύξηση των ατυχημάτων;

Θα διατάξετε ΕΔΕ, έτσι ώστε να ερευνηθούν και να απαντηθούν τα εξής περιστατικά: α) Γιατί δεν χτύπησε ο συναγερμός; β) Γιατί δεν υπήρχαν τρόποι διαφυγής απ’ όλους τους χώρους μετά το ξέσπασμα της φωτιάς; και γ) Γιατί συγκέντρωσαν όλους τους εργαζόμενους στο παρκινγκ και μόνο μετά από τις έντονες διαμαρτυρίες τούς άφησαν να βγουν έξω;

Θα ερευνηθούν οι καταγγελίες μία προς μία, όπως αυτές παρουσιάζονται στην επιστολή του εργαζομένου στην ιστοσελίδα www.ecoeleusis.com;

Οι καταγγελίες για τα ρυπαντικά επεισόδια των ΕΛ.ΠΕ. στο Θριάσιο Πεδίο συνεχίζονται με αμείωτη ένταση, με την εταιρεία να κάνει λόγο για «οπτικές εντυπώσεις». Θα ερευνήσει ο εισαγγελέας Περιβάλλοντος τις καταγγελίες για τη ρύπανση του περιβάλλοντος;

Σε ποιες άμεσες ενέργειες πρόκειται να προβεί; Τα πρόστιμα που επέβαλαν οι αρμόδιες αρχές, για τον λόγο αυτό, στο παρελθόν έχουν εισπραχθεί;

Με ενέργειες των αρμοδίων των ΕΛ.ΠΕ., στο διυλιστήριο του Ασπροπύργου μετά τη σημειωθείσα έκρηξη, δεν επετράπη η είσοδος της πυροσβεστικής που με τον νόμο προΐσταται σε κάθε ενέργεια που αφορά πυρκαγιά. Έχουν ενημερωθεί οι εισαγγελικές αρχές για το συμβάν αυτό και σε τι ενέργειες έχουν προβεί;

Γιατί δεν οδηγήθηκαν άμεσα οι υπεύθυνοι με αυτόφωρη διαδικασία σε σύλληψη και παραπομπή στο εδώλιο, όπως ορίζει το άρθρο 169 του Π.Κ.;

Εφόσον απαγορεύτηκε η είσοδος της Πυροσβεστικής στα ΕΛ.ΠΕ., ενημερώθηκε το επιχειρησιακό κέντρο του Π.Σ. (ΕΣΚΕ/199); Σε θετική περίπτωση τι ενέργειες έγιναν και τι εντολές δόθηκαν;

Γιατί τα ΕΛ.ΠΕ. δεν ενημέρωσαν, όπως είχαν υποχρέωση από τον νόμο, το ΕΣΚΕ/199 για να αναγγείλουν το περιστατικό; Θα εξετάσετε το γεγονός να έγινε εσκεμμένα, έτσι ώστε να αποκρύψουν τυχόν στοιχεία;

Γιατί δεν διενεργήθηκε άμεσα την ημέρα του περιστατικού έκτακτος έλεγχος από την αρμόδια Πυροσβεστική, για να διαπιστωθεί αν διέθετε νόμιμα πιστοποιητικό πυρασφάλειας;

Γιατί η ηγεσία του Π.Σ. δεν έδωσε εντολή να αναλάβει την προανάκριση, για τα αίτια και συνθήκες της πυρκαγιάς και τους τραυματισμούς των εργαζομένων, στη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού και ανέλαβε αυτήν το Ανακριτικό της Π.Υ. Ελευσίνας;»

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα