«Βαπτίστηκε» Πιπίνος και «κολυμπάει» ξανά (και χωρίς να γέρνει…)

Παρουσία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και του υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου πραγματοποιήθηκαν σήμερα η τελετή καθέλκυσης καθώς και η ονοματοδοσία του υποβρυχίου «ΠΙΠΙΝΟΣ», στις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε., στον Σκαραμαγκά. Το «ΠΙΠΙΝΟΣ» είναι το πρώτο από τα τρία υποβρύχια τύπου P-214 που κατασκευάζει το Πολεμικό Ναυτικό στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και πριν ενταχθεί στην ενεργό δράση θα περάσει τις απαραίτητες θαλάσσιες δοκιμές.

Σημειώνεται ότι το Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ είναι το δεύτερο κατά σειρά υποβρύχιο στην ιστορία του ελληνικού ναυτικού με αυτό το όνομα. Ο πρώτος «ΠΙΠΙΝΟΣ» (Y-8) καθελκύστηκε στα ναυπηγεία VICKERS – AMRMSTRONGS LDT στο Barrow in Furness στις 19 Ιουλίου 1943 και ήταν το ένα εκ των τεσσάρων πρώην Υ/Β ΤΥΠΟΥ V class (πρώην HMS ELDT – P71), το οποίο παραδόθηκε στο ελληνικό ναυτικό στις 13 Οκτωβρίου 1943 με πρώτο κυβερνήτη τον πλωτάρχη Α. Ράλλη.

Ως προς τα γενικά χαρακτηριστικά του σκάφους, ο «ΠΙΠΙΝΟΣ» έχει ολικό μήκος 65,30 m, μέγιστο πλάτος 7,90 m, εκτόπισμα 1.688 tns επιφάνεια και 1.858 tns κατάδυση, και μέγιστη ταχύτητα 21 kts εν καταδύσει και 10 kts στην επιφάνεια. Για την ιστορία να πούμε, τέλος, ότι αναφορικά με την ονοματοδοσία του «ΠΙΠΙΝΟΣ», το υποβρύχιο πήρε το όνομά του από τον θρυλικό Υδραίο ναυτικό Ανδρέα Πιπίνο, ο οποίος πήρε μέρος στην καταδίωξη του τουρκικού στόλου του Καρά Αλή (1822) και στη ναυμαχία του Γέροντα (1824), κατά την οποία πυρπόλησε την τουρκική ναυαρχίδα, αλλά τραυματίστηκε σοβαρά.

Επιστρέφοντας στα της τελετής καθέλκυσης, ο κ. Αντώνης Σαμαράς είπε από την πλευρά του ότι «σήμερα η Ελλάδα στέλνει προς κάθε κατεύθυνση ένα μήνυμα ισχύος», σημειώνοντας ότι «μετά από 12 χρόνια, τα λεφτά του ελληνικού λαού πιάνουν τόπο: Για να φτάσουμε, όμως, εμείς σήμερα εδώ στην καθέλκυση του “ΠΙΠΙΝΟΣ” δούλεψαν και πολλοί άνθρωποι και πολλές κυβερνήσεις».

Στον δικό του χαιρετισμό, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος επισήμανε ότι ο όλος χειρισμός στην υπόθεση των υποβρυχίων δείχνει πόσο σημαντική είναι η πολιτική συνεννόηση για τα εθνικά θέματα. «Τα σημερινό αποτέλεσμα», πρόσθεσε «δείχνει ότι η διατήρηση της ικανότητάς μας σε υποδομές και έμψυχο υλικό πρέπει να αποτελεί κεντρικό άξονα της αμυντικής και αναπτυξιακής μας πολιτικής στο μέλλον».

 

Τεχνικό χρονοδιάγραμμα

Η διαδικασία φόρτισης των συστοιχιών ολοκληρώθηκε στα Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ-ΜΑΤΡΩΖΟΣ και ΩΚΕΑΝΟΣ από την οποία προέκυψε ότι οι συστοιχίες μπορεί να καλύψουν τις ανάγκες των Υ/Β κατά τις δοκιμές τόσο εν όρμω (HAT) όσο και εν πλω (SAT), ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη στο Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ.

Μετά το πέρας των φορτίσεων για κάθε Υ/Β, ξεκίνησε η ενεργοποίηση όλων των συστημάτων των Υ/Β ώστε να καταγραφεί η λειτουργική τους κατάσταση και να εκτελεσθούν ή επαναληφθούν κατά περίπτωση οι δοκιμές εν όρμω (ΗΑΤ). Στα Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ και Υ/Β ΩΚΕΑΝΟΣ, έχει εκκινήσει η εκτέλεση των δοκιμών εν όρμω (ΗΑΤ). Οι δοκιμές εν πλω (SAT) θα εκτελεστούν στην πλειοψηφία τους από το προσωπικό του ΠΝ, γεγονός που θα μειώσει το κόστος του προγράμματος.

Από τις μέχρι τώρα εργασίες ενεργοποιήσεως των Υ/Β και τους ελέγχους, που είναι σχεδόν στο σύνολό τους ακόμη σε εξέλιξη, δεν έχει εντοπιστεί κάποια σημαντική βλάβη, η οποία θα είχε σαν συνέπεια την παρεμπόδιση της ομαλής συνέχισης του έργου. Με τις μέχρι τώρα ενδείξεις και τα στοιχεία από την πορεία των εργασιών προγραμματίζονται τα ακόλουθα:

– Μετά την καθέλκυση του Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ, έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τα τέλη μηνός Νοεμβρίου 2014.

– Καθέλκυση του Υ/Β ΩΚΕΑΝΟΣ περί Οκτώβριο 2014 και έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τις αρχές μηνός Δεκεμβρίου 2014.

– Καθέλκυση του Υ/Β ΜΑΤΡΩΖΟΣ περί τα τέλη μηνός Δεκεμβρίου 2014 με αρχές Ιανουαρίου 2015 και έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τα μέσα μηνός Μαρτίου 2015.

– Για το Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ δεν υφίσταται ακόμη εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα.

 

Έτσι ξεκίνησαν (και κατέληξαν) όλα           

Ως γνωστόν η ιστορία των υποβρυχίων πέρασε από πολλά… μποφόρ μέχρι να φτάσουμε στο σημερινό εορταστικό γεγονός. Να πούμε καταρχήν ότι η Συμφωνία Πλαίσιο (Framework Agreement) μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών TKMS,HDW,ADM και Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. (ΕΝΑΕ) σχετικά με τον τελικό διακανονισμό όλων των θεμάτων που σχετίζονται με τις συμβάσεις υπογράφηκε πριν από τεσσερισήμισι χρόνια και συγκεκριμένα στις 18 Μαρτίου 2010.

Μερικούς μήνες αργότερα –στις 30/9/2010– υπεγράφη από τους τότε υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας και από τους νόμιμους αντιπροσώπους των εν λόγω εταιρειών η εκτελεστική συμφωνία (Implementation Agreement). Με την ενεργοποίηση της συμφωνίας παρελήφθη το Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στο Κίελο της Γερμανίας, το οποίο κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας την 21 Δεκεμβρίου 2010, ενώ επανεκκίνησαν οι εργασίες στα 4 Υ/Β, που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΝΑΕ.

Την 16 Μαΐου 2011 ο κύριος υποκατασκευαστής (HDW) του κυρίου αναδόχου (ΕΝΑΕ) κατήγγειλε τη μεταξύ τους σύμβαση, για λόγους που αφορούσαν στις διμερείς τους σχέσεις και που ποτέ δεν γνωστοποιήθηκαν, με αποτέλεσμα τη διακοπή των εργασιών στο πρόγραμμα ναυπηγήσεως των δύο επιπλέον Υ/Β τ.214 (του 5ου και 6ου – Πρόγραμμα «Ποσειδών 2»).

Την 18 Απριλίου 2012 η διοίκηση της ΕΝΑΕ αποφάσισε την εκ περιτροπής εργασία των εργαζομένων, διάρκειας μιας ημέρας την εβδομάδα. Έως τότε, η συντήρηση των Υ/Β που βρίσκονται στα ΕΝΑΕ, εκτελείτο σε ικανοποιητικό επίπεδο.

Την 28 Μαΐου 2012 εγνώσθη από τον Νομικό Σύμβουλο του Κράτους, ότι η διοίκηση των ΕΝΑΕ επέλεξε να μην ακολουθήσει τη λύση της φιλικής διευθέτησης της διένεξης μέσω διαπραγματεύσεων, αλλά της επίλυσης της διαφοράς μέσω της Διαιτησίας ως άρθρα 28 του Ν.3885/2010.

Την 15 Μαρτίου 2014 ανακοινώθηκε από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Δημήτρη Αβραμόπουλο, η συμφωνία με τα ΕΝΑΕ αναφορικά με το πρόγραμμα των Υ/Β (Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ-ΜΑΤΡΩΖΟΣ-ΚΑΤΣΩΝΗΣ-ΩΚΕΑΝΟΣ), η οποία κυρώθηκε από την ΒτΕ με το άρθρο 26 του Ν. 4258/2014, σύμφωνα με το οποίο ανατίθεται στο Πολεμικό Ναυτικό η ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών και δοκιμών για την πιστοποίησή τους και την επιχειρησιακή τους ένταξη στο Στόλο.

Από την 24 Μαρτίου 2014 το προσωπικό του ΠΝ ανέλαβε την εκτέλεση εργασιών συντήρησης, επισκευής και δοκιμών τόσο των συστημάτων των Υ/Β όσο και των υποδομών της ΕΝΑΕ. Άρχισαν να εκτελούνται εργασίες στα Υ/Β, που αφορούν στον έλεγχο συσκευών, κύριων και βοηθητικών μηχανημάτων καθώς επίσης και προετοιμασία των συστοιχιών για φόρτιση.

Την 24 Απριλίου 2014 το ελληνικό Δημόσιο κατέθεσε προσφυγή στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ICC) κατά των ΕΝΑΕ, ADM, HDW, TKMS, PRIVINVEST HOLDING SAL, PRIVINVEST SHIPBUILDING SAL Holding, HORN-BETELIGUNGS GmbH, ζητώντας την αποζημίωσή του από τις εν λόγω εταιρείες, για ηθική βλάβη και για την προκληθείσα και προκληθησόμενη στο μέλλον (μέχρι την πραγματική ενεργοποίηση και την επιχειρησιακή ένταξη στο Στόλο) ζημία λόγω της απομείωσης της αξίας των Υ/Β, συνεπεία της ανατροπής του χρονοδιαγράμματος παράδοσης τους στο ΠΝ, αλλά και της παντελούς έλλειψης συντήρησης αυτών στο χρονικό διάστημα διακοπής του προγράμματος.

Από την 6 Μαΐου 2014, το προσωπικό της ΕΝΑΕ άρχισε σταδιακά να συνδράμει το προσωπικό του ΠΝ στις εργασίες. Από 6 έως 23 Μαΐου 2014 το ΠΝ προσκάλεσε τους εργαζόμενους της ΕΝΑΕ να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις (δήλωση / Συμφωνία Αποδοχής Απασχόλησης). Συνολικά σήμερα το ΠΝ καλύπτει τις αποδοχές 826 εργαζομένων. Έχει ήδη ενεργοποιηθεί το σύνολο των υποδομών της ΕΝΑΕ, με μέριμνα και έξοδα του ΠΝ, που απαιτούνται για την υποστήριξη των εργασιών επί των Υ/Β.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα